Twinkle | Digital Commerce

Ebags.com kijkt terug op mislukt Europees avontuur

2017-05-27
169131
  • [nieuws]
  • 1:39

De populaire Amerikaanse tassenshop Ebags.com is er niet in geslaagd vaste voet op Europese bodem te zetten. De dropshipper heeft besloten zijn Engelse kantoor, van waaruit Europese expansie moest beginnen, op te doeken.

Toen Ebags.com enkele jaren geleden in Cambridge aan het avontuur begon, was de ambitie de business in het Groot-Brittannië op te bouwen en vervolgens de oversteek te maken naar het Europese vasteland, waar honderdduizenden potentiële klanten wachtten. Dat heeft mede-oprichter Peter Cobb in een interview laten weten aan Scott Silverman, voorman van de Amerikaanse branchevereniging Shop.org.

Aardig op poten
Eigenlijk, zo vertelt Cobb, stond de Britse organisatie inmiddels aardig op poten, met een aanbod van tienduizend tassen van 125 verschillende merken. Toch zou het nog enige jaren duren voordat de webwinkel profijtelijk zou worden: 'Dat zou acceptabel zijn in de pre-meltdown days, maar het economisch klimaat is veranderd en er is nu veel meer onzekerheid.'

Advies
Ebags.com ziet het daarom niet zitten investeringen te doen die nodig zijn voor een geslaagde entree in Europese landen. De kosten die moesten worden gemaakt, waren Cobb toch al tegengevallen: 'Maak een schatting van de kosten en verdubbel die voor je eraan begint', was tijdens de Global E-commerce Summit dan ook zijn advies aan online retailers die internationale expansie ambiëren

Bekendheid opbouwen

Volgens Cobb is het, met uitzondering van klinkende namen als Amazon, eBay en Wal-Mart, voor Amerikaanse webwinkeliers vooral lastig om bekendheid op te bouwen aan de andere kant van de Atlantische Oceaan: 'Om bezoek te trekken zul je moeten investeren in vindbaarheid. Nou is het niet erg als 15 tot 20 procent van je marketing- en salesuitgaven naar zoekwoorden gaat, maar als het 80 procent wordt, is het toch lastig te rechtvaardigen in deze moeilijke tijden.'

'Model superieur'
Na de sluiting van het Britse kantoor, waar tien mensen actief waren, gaat Ebags zich weer geheel toeleggen op zijn Amerikaanse webwinkel, waarin 42.000 producten van 550 merken worden aangeboden. Cobb zegt niet te twijfelen aan het model achter zijn webwinkel: 'Het is superieur, zeker in deze tijden.'