Twinkle | Digital Commerce

Mode disruptors: ‘Vergeet traditionele retail, doe het op jouw manier’

  • 1:22

Durf, met het oog op experience, een andere weg in te slaan binnen je retailbedrijf. Daarover zijn disruptors in hun markt Hype, Axel Arigato en Under Armour het eens. ‘Wij zijn echt vies van traditioneel denken.’

De drie partijen spraken elkaar vandaag in een paneldiscussie tijdens de Global E-commerce Summit in Barcelona.

Honger naar fysieke winkel
Het Zweedse Axel Arigato, dat geen vaste modecollecties heeft, voelt niets voor de ‘tradities’ in retail. ‘Naast je webshop moet je je winkels gebruiken om consumenten een bij het merk passende experience te bieden’, zegt head of marketing Tora Grape. ‘Online consumenten hebben een honger naar een fysieke winkel. Wij hebben andere brands in onze filialen toegelaten en organiseren er bijvoorbeeld concerten. We zetten in op de totale beleving. Deze externe activiteiten moeten wel binnen je brand identiteit vallen, samenwerkingen zijn daarbij zeer belangrijk.’

Weinig oog voor experience
Daarbij moet je als retailer er wel voor zorgen dat je personeel goed is opgeleid. ‘Er is altijd veel blasé onder personeel’, aldus Jordan Parker van Hype. ‘Dat doet je hele strategie teniet. Ook hebben online partijen die niets zien in een offline kanaal te weinig oog voor experience.’

Lifestyle achter sporten
Under Armour betrekt consumenten bij zijn merk dol vol in te zetten op de belevenis rond sporten. ‘Daar hoort de gehele gezonde levensstijl bij’, zegt vp global consument engagement Jim Mollica. ‘Denk aan gezonder eten en goed slapen. Onze campagnes gaan dus over meer dan alleen onze producten; niet alleen zenden, maar als merk juist deelnemen aan de sportprestaties en -doelen van de consument.’