Twinkle | Digital Commerce

Een kijkje in de keuken bij Zalando

2017-05-27
180101

Zalando opende afgelopen december een nieuw magazijn in Mönchengladbach, vlak over de grens bij Roermond. Met eigen fulfilmentcentra wil de nummer 3 van de Twinkle100 processen verbeteren en versnellen. Voor tenminste 8,79 euro per uur wordt ogenschijnlijk opgewekt gewerkt.

Tekst en foto's: Arjan van Oosterhout*
 
Het is even zoeken naar een parkeerplaats bij het nieuwe magazijn van Zalando, ook omdat er nog volop wordt gebouwd aan wat het grootste distributiecentrum (dc) van de pure player moet worden. Op dit moment is ongeveer 25.000 van de reeds opgeleverde 75.000 vierkante meter in gebruik, nog eens een kleine 60.000 vierkante meter is in aanbouw. Het nieuwe dc biedt Zalando, dat vorig jaar een omzetplus van 52 procent realiseerde, voorlopig genoeg ruimte voor verdere groei.


Unheimisch
Omdat de dame bij het registratiehokje het perspasje binnen handbereik heeft en ze nog even roept naar haar collega van het beveiligingsbedrijf, kan ondergetekende net nog als laatste van een groep arbeidskrachten en bezoekers mee naar binnen. Hop, door de poort en met nog zo’n dertig anderen via de luchtbrug naar binnen. Een beetje unheimisch voelt het aanvankelijk wel.
 

Franz Beckenbauer
Willkommen bei Zalando’, zegt de vrouw die de Nederlandse journalist bij de balie komt ophalen en de weg wijst naar de Franz Beckenbauer zaal. ‘Veel van de kamers dragen de naam van bekende Duitse voetballers’, verklaart ze als we de Uwe Seeler zaal passeren. Na een behoorlijke wandeling langs vrij steriele kamers met witte of oranje stoelen, komen we terecht in een ruimte met vertegenwoordigers van andere media, communicatiemensen van Zalando, Nederlands countrymanager Myrna Walsarie en logistiek productmanager Marcus Daute. In een algemene introductie vertelt Walsarie over de groei van Zalando, over de focus op kleding en die op optimalisatie van processen.

Zeos
Naast fashion zijn technologie en retail de groeipijlers van Zalando, aldus Walsarie. Door zo veel mogelijk zelf te doen krijgt Zalando kennis over alle stappen in de waardeketen. De pure player bouwde zijn eigen Zalando E-commerce Operating System (kortweg Zeos), dat volgens Daute wekelijks wordt geüpdate. Logistiek is slechts één van de onderdelen binnen Zeos:
 


Ruim een miljoen pakjes per maand
Enkele jaren geleden besloot Zalando, dat hoofdkantoor houdt in Berlijn, de fulfilment in eigen hand te nemen en eigen dc’s te bouwen. Dat in Mönchengladbach is het derde en wordt het grootste, naast Erfurt (120.000 m2) en Brieselang (25.000 m2), beide ook in Duitsland. Zalando werkt daarnaast nog samen met Docdata uit Waalwijk, maar die outsourcing wordt drastisch teruggeschroefd. In totaal verzendt Zalando momenteel ruim een miljoen pakjes per maand vanuit de verschillende magazijnen, die in beginsel een bepaalde regio dienen; sommige artikelen liggen echter maar op één of twee van de dc’s opgeslagen.
 

Gele stickers
Zalando bouwde ook een eigen operating system voor de logistiek, Zalos genaamd. Na de introductie van Walsarie laat Daute zien hoe de software binnen het magazijn wordt toegepast. Tijdens zijn rondleiding zeggen of knikken werknemers, gehuld in blauwe, gele of oranje kleding met Zalando-embleem, vriendelijk gedag. ‘Anders dan bij onze collega’s at the other side of the alphabet’, verwijst de logistieke man subtiel naar Amazon, worden alle producten bij binnenkomst voorzien van een gele stikker met een unieke code. ‘Daardoor zijn ze altijd individueel vindbaar.’ Dat is handig, omdat magazijnwerknemers van Zalando relatieve vrijheid hebben om binnengekomen producten een plek te geven. Zo kan het zijn dat dezelfde Adidas-schoenen in verschillende gangen, op verschillende planken te vinden zijn. De oranje plastic kratten die de werknemers naar eigen inzicht legen, worden even later gevuld weer teruggezet op de band van leverancier Vanderlande, die met Zalando en vastgoedinvesteerder Goodman de bouw van Zalando’s nieuwe dc financierde. Kosten: circa 100 miljoen euro.

* Foto: Zalando

Arbeidsvoorwaarden

Als Daute het hele logistieke proces heeft uitgelegd, hij ook de retourafdeling heeft laten zien en de rubberen klompjes met stalen neuzen uitmogen, keert het gezelschap terug in de Franz Beckenbauer zaal voor nadere vragen. Het gesprek komt op de arbeidsvoorwaarden. Een aanwezige woordvoerder weet stellig te melden dat Zalando minimaal 8,79 euro bruto per uur betaalt aan werknemers, meer dan het Duitse minimumloon. Na de spraakmakende documentaire 'Gnadenlos billig', over een Zalando-magazijn van Docdata, is er een hoop veranderd: er werd een gedragscode opgesteld, er zijn ronde tafelsessies voor werknemers gekomen en er vinden externe audits plaats in alle magazijnen waar Zalando-pakjes worden ingepakt.

Waar Zalando anderhalf jaar geleden flink door het stof moest, is het tegenwoordig vooral de concurrent aan die andere kant van het alfabet die kritiek oogst bij onze oosterburen. ‘We doen er alles aan om behalve onze klanten ook onze werknemers gelukkig te maken’, klinkt het. Dat worden er in Mönchengladbach steeds meer. Het waren er woensdagmiddag vijfhonderd, met Pasen moeten het er al achthonderd zijn.

‘Vakbonden zullen misschien nog steeds zeggen dat werknemers meer moeten verdienen’, reageert Daute tenslotte op een vraag van het vertrekkende journaille. ‘Maar heb je weleens een vakbond gehoord die tegen hogere lonen is?’

Lees ook: