Twinkle | Digital Commerce

Zalando: ‘Geen plannen voor next day delivery’

2017-11-11
180101
  • 1:58

Door de opening van een nieuw eigen distributiecentrum in Mönchengladbach beschikt Zalando over de ruimte, de nabijheid en de regie om producten snel af te leveren in Nederland. Maar plannen voor next day delivery liggen er niet.
  
Countrymanager Myrna Walsarie kondigde afgelopen oktober de opening van het nieuwe distributiecentrum nabij Roermond aan. Ze vertelde er destijds bij dat Zalando daardoor ‘beter en sneller’ zou kunnen gaan leveren aan Nederlandse klanten, die doorgaans een dag of drie moeten wachten op hun order.

Eerst optimaliseren
Zalando is ook al sneller dan voorheen, maar het bedrijf communiceert daar (nog) niet over. Walsarie eerder deze week in Mönchengladbach: ‘Je kunt nagaan dat  orders door de bank genomen iets sneller bij de klant zullen zijn dan wanneer ze uit Erfurt of Brieselang moeten komen. Maar niet alle artikelen die Zalando verkoopt liggen in dit distributiecentrum op voorraad. Bovendien is het zaak dat we hier in Mönchengladbach eerst optimaliseren.’ Slechts een vijfde van de capaciteit van Zalando’s nieuwe dc is momenteel in gebruik.

Prijskaartje
‘Sneller is altijd beter’, erkent Walsarie, ‘en we zijn de service continu aan het verbeteren’. Maar standaard snelle levering heeft een prijskaartje, laat ze doorschemeren. Zalando stelt zich er op voor noch verzend-  noch retourkosten in rekening te brengen en zolang dat zo blijft betaalt het zelf de rekening voor extra service. ‘Vanuit logistiek oogpunt zijn we in staat om binnen een dag te leveren in heel Nederland’, wil Walsarie wel kwijt.

Kostenbesparing
Vooralsnog staat next day delivery echter niet op haar roadmap. ‘Voor de verbetering van onze logistieke dienstverlening zijn we ook afhankelijk van pakketvervoerders, op het gebied van tijdvaklevering bijvoorbeeld’, snijdt Walsarie een ander onderwerp aan. Het is volgens haar te vroeg om te concluderen dat Zalando daadwerkelijk kosten bespaart met het nieuwe magazijn, hoewel dat natuurlijk wel de verwachting is. ‘De vraag is nog maar of klanten zo’n kostenbesparing per se terug gaan zien in de prijs van artikelen.’

Click & collect
Afgelopen jaar verbeterde Zalando zijn logistieke service door click & collect als optie toe te voegen voor Nederlandse shoppers (i.s.m. PostNL). Daarvan wordt volgens de countrymanager in één van de acht gevallen gebruik gemaakt. Dat is veel minder dan in België (20 procent), waar afhalen (i.s.m. bpost) al wel langer tot de mogelijkheden behoort.

Lees ook: