Adverteren met Google AdWords is niet voor iedere ondernemer weggelegd: het opzetten en beheren van campagnes en advertentiegroepen neemt veel tijd in beslag. Vele kleine ondernemers hebben hier simpelweg geen tijd voor en/of ze beschikken niet over de financiële middelen om hier een bureau op te zetten. Google is met een oplossing gekomen.
Tekst: Kimberley Nelis
Zogenoemde Dynamic Search Ads worden door Google gegenereerd met behulp van de content op uw website. De kop van uw advertentie wordt dynamisch ingevuld aan de hand van de zoekopdracht van een bezoeker. Het toevoegen van zoekwoorden is daarom niet nodig.
Dynamic Search Ads zijn op verschillende manieren in te zetten:
- U kunt alle webpagina’s gebruiken
- U kunt groepen webpagina’s gebruiken: op basis van categorieën (door Google gegenereerd aan de hand van uw website), URL, pagina titel of pagina content.
Op basis van deze groepen is het mogelijk een advertentiegroepindeling te maken binnen de Dynamic Search Ads campagne in AdWords.
Aanvulling op eigen campagnes
Google adviseert wel om Dynamic Search Ads te gebruiken als aanvulling op uw eigen campagnes. Volgens het bedrijf levert het meer kliks en conversies op met minder inspanning. Enerzijds klopt dit: het opzetten van een Dynamic Search Ads campagne kost nauwelijks moeite en/of tijd. Anderzijds is het nog steeds aan te raden deze campagne goed te beheren. Met een zoekopdrachtenrapport is het mogelijk zoekwoorden uit te sluiten waarop u niet vertoond wilt worden.
Eén standaard bod
Het is mogelijk slechts één standaard bod in te stellen voor de Dynamic Search Ads. Ons advies is daarom goedlopende zoekopdrachten toe te voegen aan uw handmatige campagnes om zo specifieker bid management te kunnen toepassen.
Op dit moment moet uw account nog worden gewhitelist door Google om gebruik te kunnen maken van deze advertentieoptie. Ondanks de kanttekeningen die Dynamic Search Ads met zich meebrengt, is het zeker de moeite waard om deze nieuwe optie eens te testen voor uw website.
Kimberley Nelis is SEA Manager bij Tribal Internet Marketing.
Ik zou op basis van de hierboven beschreven niet advertentiegroepen, maar meerdere DSA campagnes inrichten waarin je één enkele groep webpagina's (bijvoorbeeld een categorie) toevoegt. Op die manier kan je als adverteerder:
Daarnaast ben ik van mening dat je losse campagnes beter kunt managen als verschillende advertentiegroepen welke onder één campagne hangen.
Klopt Wouter!
Het is inderdaad beter te managen wanneer je aparte DSA campagnes maakt. Echter zou ik beginnen met het klein opzetten van 1 campagne. Op deze manier kun je de budgetten strakker houden en kun je eerst uitsluitingen toevoegen alvorens je vol gaat testen. Het managen van meerder DSA campagnes kost natuurlijk ook meer tijd dan 1 campagne. Het ligt dus vooral aan het soort account dat je reeds hebt.
Mijn ervaring is echter dat je het moet gebruiken als inspiratie voor je overige campagnes. Goedlopende zoekwoorden zou ik dus toevoegen in je handmatige campagnes en uitsluiten bij de DSA campagnes. Het is meer een hulpmiddel om te zien; wat sla ik over het hoofd.
Er ontstaat ook veel irrelevant verkeer door de DSA campagnes doordat jijzelf geen invloed hebt op wanneer Google jouw website relevant vindt voor de bezoeker. Enkele artikelen in je webwinkel worden nu wel getoond in een gegenereerde advertenties terwijl je doorgaans wellicht niet voor dat product had gekozen omdat de winstmarge bijvoorbeeld erg klein is (de kosten van de AdWords klikken moeten er natuurlijk ook nog af).
Al met al denk ik dat het een mooie nieuwe optie is en dat iedereen zijn of haar eigen voordeel er mee doet.
Duidelijk en praktisch artikel.