Twinkle | Digital Commerce

'Helft alle aankopen in 2020 online'

2017-11-08
180101
  • 1:44

Over tien jaar zal de helft van alle Britse retailaankopen plaatsvinden op internet. De andere helft van de bestedingen zal bijna geheel worden beïnvloed door het online-kanaal, voorspellen brancheclub IMRG en Capgemini.

IMRG en Capgemini brachten enige tijd geleden een speciaal rapport uit, ter gelegenheid van het tienjarige bestaan van hun E-retail Sales Index. Die brengt de Britse webverkopen in kaart zoals de Thuiswinkel Markt Monitor dat in ons land doet.

Groeicurve
Onderstaande afbeelding uit het rapport (hier tegen betaling te downloaden) maakt duidelijk dat de groei van het online-retailkanaal de komende tijd niet zal afvlakken. Integendeel: de groeicurve is zeker de komende jaren steiler dan die in de afgelopen (recessie)jaren was. IMRG verwacht dat groeiende investeringen in mobile commerce, gepaard met de grotere penetratie van smartphones, ertoe zullen leiden dat ook de invloed van het internet bij de niet-webbestedingen voelbaarder wordt.



Groei valt hoger uit
Tina Spooner, directeur informatie bij IMRG, zei vorige week op de Van Duivenvoordelezing dat de Britse online-bestedingen na het peilmoment van dit voorjaar sterker zijn gegroeid dan in de figuur is aangegeven. Britse webkopers gaven in de eerste tien maanden van dit jaar voor 46 miljard pond uit online, 17 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar volgens IMRG. Daar komt naar verwachting nog 12,4 miljard pond aan webbestedingen in november en december bovenop.

Dalende conversie
Spooner herhaalde in Kasteel Duivenvoorde de prognose dat de helft van de retailaankopen in 2020 op het web zal geschieden, maar zei erbij dat de groei gepaard zal gaan met een dalende conversie. Het verjaarsrapport van IMRG en Capgemini laat zien dat die trend enige tijd geleden is ingezet.



Retail in 2025
In Twinkle nummer 10, die vandaag verschijnt, blikt de redactie met vijf gasthoofdredacteuren terug op vijf jaar e-commerce. Daarnaast is er in dit eerste lustrumnummer van Twinkle veel aandacht voor toekomstige ontwikkelingen in het retaillandschap. Een van de gasthoofdredacteuren, CEO Paul Nijhof van Wehkamp.nl, biedt inzage in een visie die OC&C Strategy gaf op een leveranciersdag. Onderwerp: retail in 2025.