Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse consument loopt nog niet warm voor fintech

2017-05-28
180101
  • [nieuws]
  • 1:21

Slechts één op de honderd Nederlanders is klant van een fintechbedrijf. Dat meldt het FD vanmorgen. Bedrijven die de consument voor zich willen winnen, moeten de sector beter in de markt zetten; maar één procent van Nederland staat ervoor open, aldus onderzoeksbureau Capgemini.

Dat komt wellicht deels doordat niet alle consumenten de sector kennen: een derde van de ondervraagden in recent onderzoek had nog nooit van fintech gehoord. Consumenten tonen zich verder erg honkvast als het gaat om overstappen naar een fintechbedrijf of naar een andere bank; 92 procent heeft daar geen behoefte aan.

Traditionele banken
Uit het onderzoek blijkt dat verder dat, in de ogen van de consument, traditionele banken het winnen van fintechbedrijven. 'Ze hebben meer vertrouwen in de traditionele bank en vinden overstappen te veel gedoe,' concludeert het FD. Desondanks geven klanten van traditionele banken aan over het algemeen heel ontevreden te zijn; slechts een paar procent van de banken krijgt van hen bijvoorbeeld een voldoende voor innovatie.

PSD2
Tevens klinken geluiden in het onderzoek die ongunstig zijn voor de nieuwe PSD2-wetgeving, die in ontwikkeling is. Nederlanders keren zich tegen het delen van privé-gegevens met banken en/of fintechbedrijven; slechts 15 procent toonde zich bereid betaalinformatie te delen met derden. Dat werpt een stevige drempel op bij de implementatie van PSD2, die in 2018 moet gaan plaatsvinden.
_____
Digital Transactions
Digital Transactions vindt vandaag plaats in Hotel Houten. Op het programma staan sprekers van onder andere Arriva, IceMobile, Ingenico, Innopay, MoneYou, Thuiswinkel.org en Worldline.