Twinkle | Digital Commerce

Lacoste dankt 1 op 10 fysieke winkeleuro’s aan tablets

2018-04-12
1049590
  • 1:23

Lacoste haalt substantiële en groeiende inkomsten uit online orders in zijn winkels. Eind vorig jaar ging het om 10 procent van de winkelomzet, in sommige filialen zelfs 30 procent.

Dat zei Christophe Claudel van Itelios vanmiddag tijdens de Salesforce World Tour in Amsterdam. Itelios werd een jaar geleden ingelijfd door Capgemini. Binnenkort gaat het Franse ‘connected commerce’ bureau ook de Nederlandse markt op met Salesforce Commerce Cloud (voorheen Demandware).

E-commerce platform

Itelios begeleidde Lacoste de afgelopen jaren bij zijn digitale expansie, aldus oprichter Claudel. In 2014 kreeg het merk van de krokodil een nieuw e-commerce platform, onder meer gevolgd door inhouse fulfilment en een kanaaloverstijgend loyaliteitsprogramma.

Poloshirts personaliseren

Anderhalf jaar geleden gaf Lacoste tablets aan de eigen winkelmedewerkers. Daarop kunnen zij samen met shoppers zoeken naar producten, maten of kleuren die niet (meer) in de winkel verkrijgbaar zijn, of bijvoorbeeld poloshirts personaliseren. Ze kunnen deze orders gecombineerd met hun winkelaankopen afrekenen aan de kassa en vervolgens thuis laten bezorgen of ophalen instore. Voor die laatste optie kiezen twee op de drie bestellers.

Tablet assisted sales

Volgens Claudel waren deze tablet assisted sales over heel 2017 goed voor 5 procent van Lacostes eigen winkelomzet (1.200 boetieks). Maar het percentage groeide in de loop van het jaar, tot de genoemde 10 procent in week 52.

Hybride mandjes

Of de tablets zorgen voor een incrementele verkoopstijging bij Lacoste zei Claudel niet, waarschijnlijk is dat wel. De Fransman, die bij afwezigheid van zijn klant alleen het woord voerde vanmiddag, vertelde verder dat 40 procent van de tablet-verkopen in ‘hybride mandjes’ over de toonbank gaat; deze online orders gaan gepaard met de aanschaf van een of meerdere producten in de fysieke winkel.