Twinkle | Digital Commerce

Leveren met bloedspoed

2023-10-05
1000562
  • [visie]
  • 1:48

Grensoverschrijdende e-commerce in Europa groeit. De online crossbordermarkt in de EU heeft in 2022 een totale omzet van 179,4 miljard euro geboekt, een stijging van 4,8 procent in vergelijking met 2021. Een uitdagende markt. Consumenten zijn veeleisend: we want it all, we want it now.

First mile

We dromen over dezelfde dag bezorgen in heel Europa. Zou dat echt kunnen? Om dit op efficiënte en duurzame wijze te doen, zijn nieuwe logistieke oplossingen nodig voor de first mile van de logistiek. De cargoloop, het vrachtzusje van de hyperloop, zou wel eens een gamechanger kunnen zijn. Snel, betrouwbaar en duurzaam. Eenmaal gebouwd en operationeel kan de cargoloop met autonome voertuigen door lagedrukbuizen rijden met snelheden tot 700 km/u. De cargoloop is immuun voor verkeersdrukte en weersomstandigheden. De Nederlandse hyperloop scale-up Hardt ontwikkelt de technologie.

De snelheid van de cargoloop maakt een end-to-end zero-emissielevering op Europese schaal binnen enkele uren mogelijk. Dan kunnen omnichannel en online bedrijven heel Europa bevoorraden vanuit één enkel distributiecentrum, zelfs nog op dezelfde dag. Die bedrijven openen nu nog meerdere distributiecentra, dicht bij de consumenten, om te kunnen voldoen aan de vraag van klanten naar levering op dezelfde of de volgende dag. Consolidatie leidt tot minder voorraden en minder kosten van de handling door grootschalige robotisering en uiteindelijk een hogere servicegraad voor consumenten.

De cargoloop voor vracht wordt een open netwerk, zodat elke verlader of logistieke dienstverlener er gebruik van kan maken. Voertuigen die rechtstreeks van vertrekpunt naar bestemming rijden, kunnen honderden pakjes vervoeren en pelotons vormen, wat resulteert in een capaciteit van honderdduizenden pakjes per uur door dezelfde buis. Succesvolle e-fulfilment hangt af van de snelheid en betrouwbaarheid van levering. Dit betekent dat distributiecentra nabij consumptiecentra nodig zijn. Echter, vastgoed voor regionale hubs is schaars. Een netwerk van cargoloop-hubs, strategisch gelegen aan de rand van steden, kan worden verbonden met duurzame lokale last mile-bezorgopties, waardoor een end-to-end zero-emissie Europees thuisbezorgnetwerk ontstaat.

Wie vindt dat geen spannend plan? Wordt de hyperloop-technologie een gamechanger? Wie durft er nu al op voor te sorteren? Waar zitten jullie over vijf tot tien jaar met de logistieke operaties? En nog belangrijker: samen met wie zit je daar?