Twinkle | Digital Commerce

Wisselvallig kwartaal voor Zalando

2024-05-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:10

Modeplatform Zalando heeft de cijfers van het eerste kwartaal gepresenteerd. Daarin verbetert het bedrijf wel zijn winstgevendheid. Onder de streep blijft echter een verlies staan.

De omzet van het bedrijf daalt licht en komt uit op ruim 2,2 miljard euro. Dat komt vooral omdat Zalando minder klanten wist te trekken: het aantal actieve klanten nam in de afgelopen twaalf maanden af van 51,2 naar 49,5 miljoen. Het aantal orders daalde ook. Positief punt voor het platform is wel dat de klanten die bij het bedrijf kopen, meer besteden. Het gemiddelde gespendeerde bedrag per klant nam in het afgelopen jaar toe van 57,3 naar 60,4 euro.

Doordat Zalando de afgelopen tijd meer heeft ingezet op winstgevendheid zag het bedrijf de brutowinstmarge toenemen. Het bedrijf wist de fulfilmentkosten te verlagen en zijn voorraadbeheer te optimaliseren. Daarnaast wordt meer ingezet op b2b-diensten, waarbij voor derden onder andere fulfilmentdiensten worden aangeboden.

Die veranderingen zorgen ervoor dat het brutoresultaat van het bedrijf steeg van 0,2 miljoen in het rood vorig jaar, naar 28,3 miljoen in de plus nu. Een aanzienlijke verbetering, maar niet genoeg om het nettoresultaat uit de rode cijfers te tillen. Het nettoverlies komt uit op 8,9 miljoen euro, vorig jaar was dit nog 38,5 miljoen euro.

Voor het volledige boekjaar verwacht het bedrijf nog steeds een omzetgroei tussen de 0 en 5 procent en een brutowinst tussen de 380 en 450 miljoen euro.