Twinkle | Digital Commerce

Hoe Slimstock voorraad laat werken voor Medpets

2023-06-12
1000562
  • [branded content]
  • 4:29
Aangeboden door: Slimstock

Eigenaren van dieren zijn doorgaans zeer gesteld op hun beesten. Medpets wil hen in de hele dierenlevenscyclus zo goed mogelijk bedienen en zet daarom vol in op loyaliteit. Daar hoort bij dat klanten vinden wat ze zoeken in de online dierenwinkel annex -apotheek. “Voorraad is key”, aldus Medpets’ operationele voorman Dennis Thielen. “Wij hebben elk product op voorraad. Want als je iets niet hebt, kun je het niet verkopen. Maar uiteraard willen we voorkomen dat we te veel voorraad hebben. Slimstock helpt ons bij het bewaken van de balans.”

Toen Elies van der Graaff in 2008 online op zoek ging naar gezondheidsproducten voor haar hondje Tommy, kwam ze erachter dat er weinig of niets te koop was. Haar verwondering was de kiem voor Medpets, gepositioneerd als ‘dé online shop voor de gezondheid van je dier’. Het West-Brabantse bedrijf verkoopt voeding, apotheekproducten en dagelijkse benodigdheden als manden, riemen en tuigjes voor dieren. Dat doet Medpets in Nederland en in zes andere landen, op zeven verschillende domeinen, nog steeds onder leiding van eigenaar Van der Graaff. Wat begon als een bescheiden webshop, groeide uit tot een e-commercebedrijf van serieuze proporties: volgens Chief Operating Officer Thielen stevent Medpets dit jaar af op een omzet van niet minder dan 82 miljoen euro. “We groeiden altijd al hard, met zo’n 30 tot 35% per jaar, maar in coronatijd liep dat op tot 70%. Inmiddels zitten we in ander vaarwater, maar ook na corona zijn we blijven groeien.”

Datagedreven

“Alles wat we hier doen is gestoeld op data”, vervolgt de COO in Medpets’ distributiecentrum van 11.000 vierkante meter in Roosendaal. “Verder zijn we van aanpakken: we durven te doen, laten geen goede plannen op de plank liggen. Dat maakt het ook leuk om hier aan de slag te zijn. Werken bij Medpets is samen iets vets creëren.” Medpets wil diereigenaren blij maken. Het bedrijf gaat volgens Thielen dan ook ‘full focus’ op customer intimacy. “We mikken op loyaliteit en we bouwen aan perfecte klantreizen, waarbij personalisatie steeds belangrijker wordt. Denk bijvoorbeeld aan het huisdierenpaspoort dat wij aanbieden.”

Voor de retentie is het ook van groot belang dat Medpets geen nee hoeft te verkopen aan klanten, aldus Thielen. “We hebben al onze twintigduizend SKU’s (stock keeping units, red.) hier liggen om snel te kunnen leveren. We gebruiken Slim4 van Slimstock om te bepalen hoeveel van elk product we op voorraad houden, wat flink kan variëren door de loop van de seizoenen. De software is essentieel voor onze forecasting en helpt ons bij het bewaken van de balans.”

Service, kosten en kapitaal

Vooraadbeheer is een kwestie van balans, weet Jan Kraaijeveld van Slimstock: “Tussen de service die je klanten wilt bieden, de kosten die je daarvoor bereid bent te maken en het kapitaal dat daarvoor ter beschikking is. Dat zijn grofweg de knoppen waar Dennis aan kan draaien. De prioriteiten kunnen op het ene moment heel anders zijn dan op een ander moment”. De Sales Director vervolgt: “Medpets heeft een onstuimige groei doorgemaakt nadat wij hier vier jaar geleden binnenkwamen, zoals Dennis net al beschreef. Maar onstuimige groei is niet altijd rendabele groei. Slim4 heeft eraan bijgedragen dat Medpets geïnformeerde voorraadkeuzes heeft gemaakt in die piekdrukte, maar ook nu in rustiger vaarwater. Het mooie bij e-commerce is dat je snel resultaat kunt zien als je iets tweakt, zeker bij hoge volumes en korte doorlooptijden – nog geen drie weken hier bij Medpets.”

99,5% beschikbaarheid

Volgens Thielen sluit Slimstock perfect aan bij zowel de datagedreven manier van werken als de loyaliteitsfocus van Medpets, dat samenwerkt met 130 leveranciers. “Bij al onze belangrijkste producten streven we naar een beschikbaarheid van tenminste 99,5%. Het aantal backorders blijft afnemen, het is de afgelopen anderhalf jaar gehalveerd. Dat houdt in dat we heel veel klanten binnenboord hebben gehouden. Dat meten we ook.”

Tijd voor belangrijke producten

Afgelopen jaar heeft Medpets een belangrijke nieuwe stap gezet aan de zijde van Slimstock, vertelt Thielen: “Bij Slimstock kun je je assortiment indelen in negen categorieën aan de hand van een grid, van AA tot CC. Bij de eerste lettercombinatie gaat het om hoge waarden en veel stuks, bij CC om lage waardes en weinig stuks. Die categorisering heeft ons geholpen om meer tijd te investeren in de producten die voor onze klanten belangrijk zijn. Als je die een goede plek geeft in je magazijn, kun je daarnaast de efficiënte enorm verhogen en veel tijd winnen.”

Voorraadspel

“Dan hoef je letterlijk minder meters te maken”, valt Kraaijeveld zijn klant bij. “Eigenlijk wordt het voorraadspel steeds leuker naarmate je fijnmaziger kunt optimaliseren en sturen. Zeker in deze tijd zijn vooruitstrevende organisaties daar volop mee bezig. Als je slimme keuzes maakt, gaat voorraad voor je werken. Dan hoef je minder vaak te bestellen, worden afstanden korter en ontstaat er rust in het magazijn. Mensen denken dan vaak dat er weinig gebeurt, maar als er in een magazijn niets lijkt te gebeuren, lopen de zaken doorgaans het best.”

Thielen ten slotte: “Voorraadsoftware helpt ons om klantverwachtingen waar te maken en logistieke processen te verbeteren. Los daarvan scheelt het heel veel handjes. Tegenwoordig hebben we drie voorraadbeheerders bij Medpets, anders was dat zeker het dubbele geweest. Zo schept de software ook weer ruimte om andere dingen beter te doen.”

Over Slimstock
Slimstock helpt sinds 1993 klanten om problemen op te lossen in de supply chain. Het bedrijf doet dat wereldwijd met meer dan 400 deskundigen die werken vanuit 23 kantoren, waaronder het hoofdkantoor in Nederland.

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met Slimstock
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld