Coolblue neemt verregaande maatregelen wat betreft het coronavirus. De shop sluit tijdelijk zijn winkels in België en Nederland en richt zich op urgente productgroepen.
Dat laatste houdt in dat Coolblue zich de komende tijd vol zal richten op de verkoop van monitors, routers, headsets en meer producten die consumenten nodig hebben om thuis te werken. Uit het persbericht: ‘We zien de afgelopen dagen alleen al in monitoren, webcams en vriezers een groei van honderden procenten. Om aan deze enorme vraag te voldoen heeft Coolblue ervoor gekozen om alle energie erop te richten om die productgroepen in grote getalen bij mensen thuis te krijgen.’ Dat heeft gevolgen voor andere productgroepen, legt ‘beginbaas’ Pieter Zwart uit in een video aan zijn de werknemers van Coolblue, zo wordt de verkoop van koffers, navigatie en barbecues - producten die momenteel niet populair zijn - op een laag pitje gezet. Veel van deze producten zijn momenteel gelabeld als ‘tijdelijk uitverkocht’.
Zwart verklaart verder: ‘Onze collega’s van CoolblueFietst en CoolblueBezorgt zijn elke dag onderweg om de producten op een snelle en veilige manier bij mensen thuis te krijgen. In onze schuur in Tilburg werken mensen op voldoende afstand van elkaar, in acht verschillende hallen dag en nacht door. Gelukkig is er in het magazijn heel veel gemechaniseerd.’
Enkele weken geleden liet Cooblue al weten zich voor te bereiden op leverproblemen van leveranciers in China. ‘We zijn heel gecontroleerd onze hele grote schuren tot de nok toe aan het vullen’, liet Head of Marketing Michiel van der Zanden destijds in een mail aan affiliates weten. Die affiliates zaten met veel vragen, omdat Coolblue besloot grotendeels met affiliatemarketing te stoppen en minder te adverteren op Google.
Bijzonder hoe die man zichzelf altijd in de kijker moet spelen. Lijkt me niks aan om zo'n CEO te hebben.