Twinkle | Digital Commerce

Twinkle jaaroverzicht 2021: mei & juni

2021-12-24
1280720
  • [nieuws]
  • 3:20

Een nieuw jaar, nieuwe kansen en een frisse start na het bizarre retailjaar 2020, toch? De realiteit bleek begin dit jaar echter anders. Nee, we zijn nog niet van de maatregelen rondom corona af. Winkelsluitingen, e-commerce dat maar blijft groeien en webwinkels en vervoerders die moeten opschalen. De crisis vergt veel van ondernemers. Saai is het zeker niet, dat laten we zien in dit jaaroverzicht, verdeeld over vijf dagen. Met vandaag de maanden mei & juni:

Mei

De maand mei stond in het teken van expansie. Over de grens, naar nieuwe sectoren - de e-commerce sector groeit alle kanten op. Albert Heijn wil het bezorggebied van AH Compact binnen een maand tijd drie keer zo groot maken. De bezorgdienst voor huishoudens met een kleinere portemonnee blijkt een schot in de roos. Intussen kijkt die andere Nederlandse boodschappenbezorgservice, Picnic, juist over de grens. Onder de naam TocToc begint het bedrijf met bezorgen in de Franse stad Valenciennes. Het plan is om de bezorging stad voor stad uit te breiden. Boodschappenbezorgers hebben onder andere door de coronapandemie de wind in de zeilen en dat blijft ook niet onopgemerkt bij andere spelers. Just Eat Takeaway.com kondigt aan dat het zijn diensten gaat uitbreiden naar de boodschappenmarkt. Later in Engeland en Nederland, maar nu eerst in Duitsland via Lieferando. Over Duitsland en bezorging gesproken: drie jaar nadat Delivery Hero uit Duitsland werd weggekocht door Just Eat Takeaway, kondigt dat bedrijf zijn terugkeer aan in het thuisland. Met foodpanda wil Delivery Hero de Duitse markt voor maaltijdbezorging heroveren. Dapper, op een moment dat de concurrentie moordend is en bezorgers, hoewel een snel groeiende beroepsgroep, schaars. Intussen meldt zich na Gorillas en Flink nummer twee op het Amsterdamse flitsbezorgerstoneel: Getir gaat van start in de hoofdstad. Het bedrijf haalt een fors kapitaal op – 550 miljoen dollar - om de uitbreiding te versnellen. Concurrent Gorillas zit intussen niet stil en steekt de Atlantische Oceaan over naar New York. Ook buiten de boodschappenbezorgers wordt aan de weg getimmerd. De Bijenkorf voegt in korte tijd Wallonië, Frankrijk en Duitsland toe aan zijn internationale portfolio en opent deze maand zijn Oostenrijkse webshop. Ook meldt zich in ons land een nieuwe naam onder de koeriers: het Zweedse Instabox neemt Red je Pakketje over en wil inzetten op pakketkluizen.

Juni

Het belooft het jaar van de flitsbezorger te worden. In de hoofdstad veroveren de op e-bikes rondscheurende boodschappenjongens snel terrein. Na Getir en Gorillas flitsen vanaf nu ook Flink en Zapp door de hoofdstad. Alsof er nog niet genoeg keuze is, start Uber Eats met het bezorgen van boodschappen van supermarkt Marqt in ons land. Just Eat Takeaway.com is in ons land nog niet gestart met boodschappen bezorgen, maar rondt deze maand wel de overname van Grubhub af. Het is daarmee in één klap de grootste maaltijdbezorger buiten China. De maaltijdbezorging heeft net als boodschappen de vaart erin. New York Pizza wordt overgenomen door het Noorse conglomeraat Orkla, dat het bedrijf een flinke financiële injectie geeft om te groeien in het buitenland. Het nieuws klinkt nog geen maand nadat de pizzabezorger naar buiten brengt dat het is gehackt: 3,9 miljoen klantgegevens liggen op straat. De e-commercewereld wordt opgeschud: niet langer is Amazon de meest gedownloade shopping app ter wereld, dat blijkt fast fashion bedrijf Shein. Amazon verkeert sowieso in zwaar weer. Het Britse ITV News ontdekt dat de e-commerce gigant jaarlijks miljoenen geretourneerde producten vernietigt. Amazon zelf ontkent in alle toonaarden. Intussen is Marlene ten Ham nu echt aangetreden als directeur van Thuiswinkel.org – voorganger Wijnand Jongen blijft nog tot het eind van het jaar betrokken, maar treedt alvast toe tot de raad van advies van e-commerce scale-up Dwarfs dat succesvolle e-commerce verkopers op platforms als bol.com en Amazon wil opkopen. Intussen bouwen fietsretailer Mantel én TOM bv nieuwe dc’s om de groeiende online verkopen het hoofd te kunnen bieden, wordt Winparts (nr. 126 in de Twinkle100) overgenomen door AAG, mikt E-Luscious niet langer alleen op koffie- en wijnliefhebbers maar ook op huisdieren – ‘niet voor niets is de slogan altijd geweest wine, coffee and more’, aldus ceo Bart Kuppens – en gaat zélfs Action aan de webshop! Nou, de kop is er na deze maand wel vanaf.