Twinkle | Digital Commerce

Twinkle Jaaroverzicht 2018

2018-12-21
1280720
  • [nieuws]
  • 8:57

Amazon was dit jaar letterlijk te bezoeken in Nederland, zij het tijdelijk #popup. Een offensief in de lage landen bleef uit. Amazonisering ofwel marktplaatsvorming zette in 2018 door, het jaar waarin voice assistants de Nederlandse huiskamers veroverden. De online strijd in food is in alle hevigheid losgebarsten.

Dit is het Twinkle Jaaroverzicht 2018.

Tekst: Bernadette van den Hooven, Jelle Kempe en Arjan van Oosterhout

Januari

Veel beloftes, veel trends: wordt 2018 het jaar van kassaloze supers, de ‘grand opening’ van Amazon.nl – of zijn ze hier al? -, schakelen we wereldwijd over naar het populaire WhatsApp in zijn nieuwe rol als shopkanaal? Beleeft de last mile wellicht een doorbraak met kofferbakleveringen of pakketproof brievenbussen? Voor Twinkle100-spelers dient zich alvast een goed voornemen aan: het wachtwoordbeleid kan in veel gevallen beter. Traditiegetrouw passeren daarnaast gekwantificeerde terugblikken op het afgelopen jaar de revue: op de jaarrekening van bol.com prijkt 1,6 miljard euro omzet, Amazon rapporteert 5 miljard aan Primeleden bezorgde artikelen, de internetverkopen van Nederlandse supers blijken verdubbeld. MediaMarkt trapt 2018 af met een iets te gunstige prijsstunt, Belvilla vraagt juist iets meer dan vooraf gecommuniceerd. Oud en Nieuw bij fonQ: oprichter Joost Wels vertrekt en laat het roer tijdelijk aan voormalig bol.com-marketingdirecteur Michel Schaeffer. Ook Oud en Nieuw bij Kijkshop: de winkelketen gaat failliet en leeft sindsdien voort binnen online platform Tone, als digitaal hoekje KijkBijMij.

Alle headlines

Februari

Kort nadat de deuren van Amazons eerste kassaloze Go-concept openen in Seattle, kondigt Albert Heijn de komst van een gelijksoortig initiatief op eigen bodem aan. Diverse partijen slaan de handen ineen: Nike doet het met Snapchat, Mango met Vodafone, NS met Ah.nl, Chanel met Farfetch. Helaas ook break-ups: zo ruilt eBay voormalig dochter PayPal in voor Adyen, Booking.com-oprichter Geert-Jan Bruinsma staakt start-up Staying. Veel ophef rondom Bakker.com, dat na surseance van betaling uiteindelijk bezwijkt aan zijn financiële verwondingen. De online foodmarkt blijkt echter booming: de bestedingen aan food & nearfood zitten stevig in de lift. Picnic krijgt een pluimpje van de Consumentenbond voor zijn prijsniveau op het gebied van A-merken; PostNL lanceert concurrent Stockon, die op 'de voorraadkast' mikt. Ook Hoogvliet haakt wederom online aan en breidt zijn bezorggebied uit, in België besluit Carrefour ietsje minder - maar alsnog 9,15 euro - te vragen voor het bezorgen van online orders.

Alle headlines

Maart

Maart roert zijn staart, zo blijkt maar weer: drastische besluiten vallen aan diverse kanten. Zo trekt Zalando tot verbazing van velen de stekker uit zijn affiliate marketing, kondigt Blokker aan Nextail weer in te lijven, wordt erotiekshop Pabo alsnog meegesleept in het faillissement van Beate Uhse en haalt Picnic, dat in Duitsland actief blijkt te zijn, voortaan ook retouren op, te beginnen met die van wehkamp. Google Shopping stopt plots en per direct met het ondersteunen van Magento; ook introduceert de zoekgigant een nieuw cost per sale-gedreven programma voor retailers en kroont Coolblue tot mobile master. Meer bekroningen volgen kort daarop, traditiegetrouw in Huis ter Duin, waar winnaars van de Publieksprijzen XL en de Vakprijzen het Shopping Awards-podium betreden. JuriDox schopt het tot Game Changer, Zamro tot b2b-expert, bol.com zelfs tot Beste Winkel 2018. Ook de Publieksprijs XS- en Ecommerce50-winnaars worden in het zonnetje gezet.

Alle headlines

April

De jaarlijkse 1-april-grap blijkt niet bij iedereen een daadwerkelijk een grap te zijn. Coolblue kondigt aan kleine pakketjes te bezorgen met een nieuwe dienst: CoolblueBezorgt. Oud-ceo Joost Wels van FonQ gaat tijdelijk Leen Bakker helpen bij de online activiteiten. De International Bike Group, bekend van Fietsenwinkel.nl verliest een kort geding over marges en betalingsvoorwaarden tegen Accell Nederland. Maar er is ook ruimte voor vernieuwing: DHL bouwt ’s lands grootste e-commerce dc in Zaltbommel. PostNL en Sandd maken consolidatie wederom bespreekbaar. En het plantje van Bakker.com kan weer bloeien. In de foodmarkt gebeurt er in de lente ook voldoende: Thuiseten.nl kondigt zich aan als nieuwe concurrent voor Thuisbezorgd.nl en Picnic breidt zijn bezorggebied beneden de rivieren uit. De Twinkle100 bestaat dit jaar niet meer uit 230 maar 275 bedrijven. Pets Place zet zijn gehele assortiment op bol.com. Hubo en Multimate maken kennis met online verkoop en woonwebwinkel Lil.nl neemt er juist afscheid van. Jacco Oosterhof verruilt Wijnvoordeel.nl voor het moederbedrijf. En Ahold Delhaize doet onderzoek naar artificial intelligence.

Alle headlines

Mei

De bloemen springen weer uit de knop en dat is reden voor Bloomon om voor het eerst ook bossen bloemen aan te bieden. Bloemen zijn er niet voor de 850 malafide webshops die door de Consumentenbond uit de lucht zijn gehaald. De bond registreert er in totaal 2.000. Voorjaarsliefdes ontstaan ook in e-commerce land: Bpost neemt het Nederlandse e-fulfilmentbedrijf Active Ants over en Buckaroo en Payconiq slaan de handen ineen, waardoor webwinkeliers die Buckaroo gebruiken, Payconiq in de check-out kunnen aanbieden. Koninklijke Horeca Nederland ziet af van een eigen landelijk bezorgplatform waarmee het de concurrentie met Thuisbezorgd.nl wilde aangaan. Pure player Redcoon is alleen nog in Polen actief. De grootmachten laten ook in mei van zich horen: Google brengt dit jaar nog zijn slimme speaker naar de Nederlandse markt. Het aanbod van Amazon staat in de Verenigde Staten niet langer op Google Shopping. In eigen land betrekt Dekbed-Discounter.nl een nieuwe loods in Breda om de groei van het aantal orders op te vangen. En PostNL investeert in start-up Dobbi, die voor consumenten de was verzorgt.

Alle headlines

Juni

In juni besluit Ken Fonteijn Zalando te verruilen voor MediaMarkt, waar hij als chief digital officer aan de slag gaat. Infotheek Group verandert zijn naam in Centralpoint. Een grote verschuiving bij Coolblue: de webshop zet zijn 325 webshops onder de domeinnaam Coolblue.nl/be en repareert nu ook smartphones. Bol.com biedt herhaalservice Bespaar Continu ook op zijn website aan. De Belgische investeerder Core Equity ziet af van een overname van HEMA. 50.000 mensen wachten geduldig bij Picnic totdat ze aan de beurt zijn. Refurbisher Leapp wordt failliet verklaard en wil snel doorstarten. Maar ook Men at Work gaat over de kop. De ACM tikt BALR., de webshop van oud-voetballer Demy de Zeeuw, op de vingers. Pabo en moederbedrijf Beate Uhse gaan verder onder de naam ‘be you’. Albert Heijn experimenteert ondertussen met slimme deursloten zodat ze kunnen bezorgen als de klant niet thuis is. De relatie tussen Fietsenwinkel.nl en Accell bereikt een dieptepunt. En Athleteshop van oud-schaatser Yuri Solinger vraagt faillissement aan.

Alle headlines

Juli

Hema start de zomer met een vernieuwd platform. Wehkamp en BCC vinden elkaar in een strategisch partnerschap aan. Otto zegt zijn papieren catalogus vaarwel, de brochure deed alleen nog dienst als marketingtool. Blokker stapt juist in de boeken. Country manager Matthias de Clerq vertrekt bij Coolblue België. Albert Heijn en Transavia gaan samen testen of consumenten vanuit het vliegtuig hun boodschappen willen bestellen. Bol.com rekt de cut-off tijd van de Vandaag Bezorgd-service op van 12:00 naar 14:00 uur. Ook kondigt de Twinkle100-aanvoerder aan de oppervlakte van zijn fulfilmentcentrum in Waalwijk te verdubbelen naar 100.000 vierkante meter. PostNL bezorgt foodproducten niet alleen meer ’s avonds, maar van maandag tot en met vrijdag ook in de ochtend. Nederland mag voor het eerst meedoen met Amazon’s Prime Day. Refurbisher leapp heeft een investeerder gevonden en start door. En de Nederlandse variant van Google’s spraakhulp Assistent wordt gelanceerd, e-commerce Nederland springt er meteen bovenop.

Alles headlines

Augustus

De maand augustus begint goed voor Men At Work, de onderneming is gered. En ook Christine le Duc is overgenomen, voor de tweede keer in een jaar tijd. Audrey van Ham, voormalig manager van voormalig moederbedrijf Beate Uhse staat aan het roer. Minder goed nieuws is er voor Vrijbuiter, Dat bedrijf gaat juist over de kop. WhatsApp breidt zijn zakelijke applicatie uit met een business API. Hierdoor kunnen bedrijven bijvoorbeeld eenvoudiger bestelinformatie sturen naar klanten. De Duitse fiscus maakt jacht op omzetbelasting van buitenlandse verkopers. Bol.com past zijn bezorgabonnement Select toe op zijn gehele assortiment. Bezorgdienst DHL start met de DHL CityHub, een servicepunt van waaruit fietskoeriers bezorgen en afhalen. Fietsenwinkel.nl weet de weg naar de rechtbank dit jaar goed te vinden. De fietsenverkoper wordt nu door Stella Fietsen voor de rechter gesleept. Greetz wordt overgenomen door het Britse Photobox. Jumbo neemt receptensite Smulweb over. Online houtverkoper Gadero levert voorzichtig aan Duitsland. En Ikea bezorgt Nederlandse pakketbestellingen voortaan niet meer voor 4,99 euro maar voor 2,99.

Alle headlines

September

Een oude bekende maakt zijn terugkeer bekend: warenhuis V&D gaat als online platform verder. Maar waar er komen, vertrekken er ook: Jack Ma, één van de oprichters van Alibaba, stopt per september 2019 als bestuursvoorzitter bij de Chinese e-commercegigant en ceo Olivier van Duijn van Marktplaats kondigt ook zijn vertrek aan. Aanbieder van webshopsoftware Magento kondigt aan vanaf juni 2020 te stoppen met de ondersteuning van de oude versie Magento 1. Bol.com begint de pilot met twee-uursleveringen in delen van Amsterdam. Minister van Financiën Wopke Hoekstra spreekt zijn zorgen uit over een rapport van de ACM, waaruit blijkt dat een op de drie consumenten die op afbetaling koopt bij een webwinkel, een betalingsachterstand heeft. Tikkie wordt geïntegreerd in de check out van aangesloten webshops. Picnic neemt nu ook retouren mee. Kruidvat lanceert zijn nieuwe applicatie. De Twinkle100 kent een verschuiving in de top. Kamera Express koopt branchegenoot Foto Konijnenberg. En PostNL zet een eerste pakketwand in een winkel neer.

Alle headlines

Oktober

Veel aandacht voor duurzaamheid deze wijnmaand, waarin bol.com het assortiment uitbreidt met wijn en andere dranken. De aanvoerder van de Twinkle100 zegt CO2-neutraal logistiek te willen bedrijven in 2025, Coolblue krijgt het grootste zonnedak van Nederland en Ikea brengt een huurmodel op de markt. Apple-refurbisher Swoop gaat echter failliet. Takeaway benadrukt zijn eigen ambities op bezorggebied en ziet hoe het verlieslijdende Deliveroo een pact sluit met Shell. Websuper Stockon voegt verswaren toe aan zijn assortiment en gaat voortaan ’s avonds leveren. Lil.nl wordt verkocht aan de eigenaar van Hotels.nl, Alibaba sluit een pact met Richemont, de eigenaar van Yoox Net-a-Porter en Marcel Boekhoorn meldt zich in oktober als koper van Hema, de nummer 13 van de Twinkle100. Om de aanstaande eindejaarspiek wat meer te spreiden, kondigt PostNL een consumentencampagne aan: ‘Bestel bijtijds’.

Alle headlines

November

De ACM wijst webshoppers op nepshops, nu het online winkelseizoen de eindejaarspiek nadert. Die piek begint vroeger, nu Singles Day voet aan de Nederlandse grond heeft gekregen. Bol.com beleeft op de elfde van de elfde de drukste dag van het jaar tot dan toe. Nog geen twee weken later is het Black ofwel ‘Hamster Friday’, waarop de 9 van de top-10-retailers uit de Twinkle100 aan het stunten slaan. Amazon popt deze dagen op in Nederland, andersom waait Selma Postma over van Albert Heijn naar de Amerikaanse websuper Peapod. Op de lokale food-markt krijgt Wijnvoordeel een bierzusje en Thuisbezorgd.nl een concurrent in Thuiseten.nl. Ook in november: de Nederlandse beveiligingsonderzoeker Willem de Groot legt het herhaalbesmettingsgevaar van MageCart bloot, Marktplaats vereenvoudigt pakketbezorging met PostNL en Tikkie introduceert SuperSnelBetalen in webshops. John de Mols Talpa communiceert grote webwinkelplannen: ‘Je kunt geen mediabedrijf meer zijn zonder e-commerce.’

Alle headlines

December

Aan het begin van de laatste en belangrijkste online winkelmaand van het jaar rapporteert het CBS over teruglopende online winkelgroei. December zorgt desalniettemin voor pakjespaniek bij vervoerders en daarmee bij webwinkels en hun klanten; komen de cadeaus wel op tijd? Wordt er toch niet gestaakt? Google communiceert nieuwe eisen voor CSS-partners en maakt zijn Assistant klaar voor Nederlandse stemorders met de toevoeging van Transactions. Google Shopping Actions, de winkelmarktplaats die Amazon moet beconcurreren, duikt op in Europa. Wouter Kolk deelt grote grote veranderplannen met Albert Heijn, dat onder andere gaat inzetten op verse maaltijdbezorging. De marktleider sluit een samenwerking met Thuisbezorgd.nl, dat kort voor de kerst een belangrijke acquisitie doet in Duitsland. Ondertussen worstelt het aan de deur zo knuffelbare Picnic met kritiek van de FNV over de arbeidsomstandigheden in zijn magazijnen. Sunweb wordt eind december overgenomen en vtwonen vindt hernieuwd digitaal onderdak bij fonQ, dat inmiddels ruim zestig partners heeft aangesloten op zijn marktplaats. Oud wehkamp-directeuren Paul Nijhof en Berend van der Maat worden eigenaar van Bakker.com, dat dan toch eindelijk moet gaan groeien en bloeien.

Alle headlines

Bekijk ook de meest gelezen artikelen van Twinkle in 2018.


Klik op het jaartal voor de Twinkle Jaaroverzichten van 201720162015201420132012201120102009 en 2008.

Of blader zelf door het Twinkle-archief.