Twinkle | Digital Commerce

AH.nl blijft meest populaire online super

2020-09-22
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:07

Consumenten kopen hun online boodschappen nog steeds het liefst bij Albert Heijn. Het aandeel van de Zaanse super blijft die van Jumbo en Picnic ver voor.

Dat blijkt uit het jaarlijkse Consumentenonderzoek van Deloitte. De meeste supers zien hun online aandeel dit jaar toenemen. Vanwege de coronacrisis is het doen van online boodschappen in één klap een stuk populairder geworden, en dat is terug te zien in de cijfers.

Van de ondervraagde consumenten die online boodschappen bestellen geeft 60 procent aan dat wel eens bij Ah.nl te doen, vorig jaar was dit nog 57 procent. Ook uitdagers Jumbo en Picnic zien hun aandeel stijgen, respectievelijk naar 33 en 29 procent. Aanbieder van maaltijdboxen HelloFresh maakt procentueel gezien de hardste groei door: van 5 naar 12 procent.

Nieuwe online klanten zijn er voornamelijk vanwege de covid-19 pandemie bijgekomen. Het onderzoek is gehouden onder 2.376 respondenten. 15 procent geeft aan zowel in de fysieke supermarkt als online super te kopen. Het aandeel dat alleen online boodschappen doet is gestegen van 1 naar 3 procent. In totaal doet 18 procent van de ondervraagden dus weleens boodschappen online. Een jaar geleden was dit nog 13 procent. Ook opvallend: consumenten die nog nooit online boodschappen hebben besteld, geven aan dit waarschijnlijk in de toekomst ook niet te zullen doen.