Twinkle | Digital Commerce

‘Aandeel online omzet supermarkten afgenomen’

2022-09-14
1000562
  • [onderzoek]
  • 1:07

In 2022 is het aandeel online omzet van de supermarkten in Nederland gedaald van 12,6 procent naar 11,4 procent. Dit komt vooral door een lagere bestelfrequentie en een lagere besteding per bestelling.

Dat blijkt uit consumentenonderzoek van Deloitte. Volgens het onderzoek is het opvallend dat bij Albert Heijn juist sprake is van een forse toename in de besteding per bestelling. Wel nam het aandeel consumenten dat online boodschappen doet voor het vierde jaar op rij toe. In 2019 was dit nog 13 procent. In 2022 20,5 procent.

Bij het kiezen van producten in de fysieke of online supermarkt nemen consumenten volgens het onderzoek daarnaast steeds vaker duurzaamheidsfactoren in overweging. Zo wordt veel gekeken naar de mate waarin een product goed is voor de eigen gezondheid, maar ook naar de mate van dierenleed, het gebruik van bestrijdingsmiddelen, de mate van uitbuiting van mensen en de hoeveelheid afval en verspilling. Wat dat laatste betreft: 22 procent van de consumenten zou overstappen naar een andere (web)super als daar de mogelijkheid is om verpakkingsvrij te kopen.

Adgild Hop, retail market lead bij Deloitte. ‘De grote uitdagingen van dit moment voor supermarkten liggen in het blijven aanbieden van kwalitatieve, meer betaalbare producten terwijl investeringen in digitalisering en duurzaamheid prioriteit blijven.’

Aan het onderzoek deden 2.326 respondenten mee.