Twinkle | Digital Commerce

Online boodschappen tegen heug en meug

2018-11-15
45003000
  • [onderzoek]
  • 1:27

Gemak dient de mens, maar of je daar nu altijd blij van wordt? Vier op de tien Nederlanders die online boodschappen doen vinden dat niet leuk of zelfs helemaal niet leuk.

Het blijkt uit een Consumentenonderzoek dat Deloitte deze week presenteerde bij ABN Amro in Amsterdam. Het plezier van webshoppers is minder dan vorig jaar, leren de resultaten. Slechts 21 procent van de respondenten vindt online boodschappen doen leuk of heel leuk, tegenover 43 procent van de fysieke supermarktbezoekers.

Webshoppers wel meer tevreden

Leuk is misschien anders, maar de tevredenheid van online shoppers is in de afgelopen twee jaar wel ‘significant’ gegroeid volgens Deloitte. Op alle aspecten zijn webshoppers meer content, van het gebruiksgemak tot de kwaliteit van de producten en van de levertijd tot de vriendelijkheid van bezorgers. Overigens blijft bezorging aan populariteit winnen ten opzichte van afhalen; 82 procent ontvangt de boodschappen het liefst aan de deur.

Meer shoppers besteden net zoveel online

De online bestedingen aan boodschappen zitten flink in de lift, leren verschillende onderzoeken. Deloitte rapporteerde deze week een groei van 20 procent. Die is vooral te danken aan de aanwas van het aantal online bestellers; het gemiddelde bonbedrag ging slechts een fractie omhoog, een effect dat werd geneutraliseerd door een geringe afname van de bestelfrequentie:

Groei van food online

Volgens de Thuiswinkel Markt Monitor lag het online aandeel van food/nearfood in de eerste helft van dit jaar op 4 procent van alle bestedingen in de categorie. Zowel Nederlandse consumenten als experts verwachten een enorme verdere groei voor de komende vijf jaar, bleek gisteren uit onderzoek van GfK in het kader van ShoppingTomorrow. Ze verwachten respectievelijk een aandeel van 22 en 13 procent.

Rapport

Het Consumentenonderzoek 2018 van Deloitte’s branchegroep retail is hier op te vragen.