Twinkle | Digital Commerce

Afvlakkende groei online bestedingen houdt aan

2020-03-10
1000562
  • [nieuws]
  • 1:17

Consumenten gaven in het vorig jaar 25,8 miljard euro online uit in Nederland, dat leert de nieuwe Thuiswinkel Markt Monitor. Het bedrag is een toename van 7 procent ten opzichte van vorig jaar.

Opvallend is dat de groei van de online uitgaven door consumenten, zoals berekend door GfK in opdracht van branchevereniging Thuiswinkel.org en in samenwerking met PostNL, procentueel gezien eenzelfde patroon volgt. In 2018 stegen de online bestedingen nog met 10 procent, een jaar eerder met 13 procent. Jaarlijks gaat er dus 3 procentpunt van af.

De afvlakkende groeicurve valt ook Wijnand jongen, directeur van de branchevereniging op. Maar, stelt hij: ‘Als we kijken naar de online bestedingen aan producten, dan zien we dat het aandeel van e-commercebranche in de totale detailhandel sector op 10,3 procent komt te liggen in 2019. Dit betekent een groei van 0,5 procentpunt, wat te vergelijken is met de groei van de voorgaande jaren. Het belang van e-commerce blijft dus onverminderd groot binnen de detailhandel.’

Het groeipercentage wordt nog steeds aangewakkerd door de categorie Food/Nearfood, die het afgelopen jaar – evenals het jaar ervoor – met 24 procent toenam. Opvallend is dat de categorie ‘Schoenen & Personal Lifestyle’ ook hard groeit, met 19 procent. Ook de verkoop van ‘Huishoudelijke Elektronica’ deed het goed, met een groei van 16 procent.

Het aantal personen dat vorig jaar een online aankoop deed is met 13,5 miljoen ongeveer gelijk gebleven aan vorig jaar. Per online koper is wel meer besteed vorig jaar.