Twinkle | Digital Commerce

Nederlandse consument besteedt €16,3 miljard online in het eerste half jaar van 2023

2023-10-19
1120630
  • [onderzoek]
  • 2:30

In het eerste half jaar van 2023 komen de online bestedingen van Nederlandse consumenten uit op € 16,3 miljard, 2% meer dan dezelfde periode vorig jaar. Het aantal online aankopen in het eerste half jaar blijft stabiel op 167,8 miljoen. Ook het aandeel van online is stabiel: net als vorig jaar wordt 31% van de totale bestedingen online uitgegeven, en 11% van de totale aantal aankopen gaat online.

Waar consumenten in Q1 nog 5% meer uitgaf online, is dat in het tweede kwartaal gedaald naar -1%. “We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken en hun vaste lasten te verlagen”, vertelt Marlene ten Ham, algemeen directeur bij Thuiswinkel.org. Dit blijkt uit de nieuwste cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt uitgevoerd door GFK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en is in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Minder uitgaven aan producten

Consumenten geven in het eerste half jaar van 2023 3% minder online uit aan producten dan in dezelfde periode vorig jaar. Met name in de categorieën Telecom en Home & Living zien we dat er minder besteed wordt (-14% en -10% respectievelijk). Aan Sport & Recreatie en DIY/ Garden wordt juist meer uitgegeven dan vorig jaar (+9% en +6%). “In vergelijking met 2019, de periode voor COVID-19, geeft de Nederlandse consument nog altijd meer uit aan online aankopen. Dit kan te maken hebben met inflatie, maar we zien ook dat het aandeel online ten opzichte van de totale bestedingen nog steeds hoger is dan toen”, zegt Marlene ten Ham, directeur bij Thuiswinkel.org. Ook het aantal productaankopen is gedaald met 1%. Dit wordt met name veroorzaakt door Kleding (-12%) en Health & Beauty (-12%). Sport & Recreatie (+12%) en DIY/Garden (+10%) wordt juist vaker gekocht.

Bestedingen aan vakanties en evenementen groeien, consument bespaart op verzekeringen De online dienstensector blijft daarentegen juist groeien na corona. In het eerste half jaar van 2023 is er 10% meer online uitgegeven aan diensten dan in het eerste half jaar van 2022. Ook het aantal online aankopen van diensten is 5% hoger dan vorig jaar. De groeicijfers worden zowel voor bestedingen als voor aankopen gedreven door pakketreizen (+19% bestedingen, +7% aankopen), losse vliegtickets & accommodaties (+12%, +2%) en evenementen (+13%, +10%). Verzekeringen laten juist een daling in bestedingen en aankopen zien (-11% en -20%, respectievelijk). “Consumenten besparen dus niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen en productaankopen. Diensten worden ook steeds vaker online gekocht, van 83% van de totale aankopen in 2019 naar 89% in 2023”, aldus Ten Ham.

Consumenten besparen dus niet op ervaringen, maar wel op vaste lasten zoals verzekeringen en productaankopen.

Stijgende lijn smartphonegebruik blijft doorzetten, iDEAL groeit ook

Het aantal aankopen dat via de smartphone is gedaan blijft stijgen, van 33% in het eerste half jaar van 2022 naar 35% in het eerste half jaar van 2023. iDEAL blijft groeien in online bestedingen (van 61% naar 62%) en aantal online aankopen (van 70% naar 71%). Het gebruik van de creditcard stijgt in zowel bestedingen (van 13% naar 15%) en aankopen (van 8% naar 9%), met name door cross-border aankopen.

De Thuiswinkel Markt Monitor is hier te downloaden.