Twinkle | Digital Commerce

Online bestedingen in eerste halfjaar 2 procent hoger

2023-09-27
1000562
  • [nieuws]
  • 1:18

Nederlandse consumenten gaven online in de eerste zes maanden van 2023 2 procent meer uit dan in dezelfde periode in 2022. In totaal komen de online bestedingen in die periode uit op 16,3 miljard euro.

Dat blijkt uit de meest recente Thuiswinkel Markt Monitor, een onderzoek naar online consumentenbestedingen dat wordt uitgevoerd door GfK in opdracht van Thuiswinkel.org en Retail Insiders en in samenwerking met PostNL, Betaalvereniging Nederland en Currence.

Het aantal online aankopen blijft in die periode stabiel op 167,8 miljoen. De groei van online omzet komt dus vooral door prijsstijgingen. Grote verschillen zijn er in de eerste twee kwartalen van het jaar. In het eerste kwartaal gaven consumenten nog 5 procent meer online uit. In het tweede kwartaal is dat een daling van 1 procent.

De consument houdt de hand dus op de knip. Dat merkt ook Marlene ten Ham, algemeen directeur van de branchevereniging. ‘We zien zowel online als offline dat consumenten minder besteden aan producten. Ze proberen geld te besparen door aankopen uit te stellen, prijzen te vergelijken n hun vaste lasten te verlagen.’

Met name in de categorieën Telecom en Home & Living wordt minder besteed. Daar komt de omzet respectievelijk 14 en 10 procent lager uit. De categorieën Sport & Recreatie en DIY/Garden stegen juist, met 9 en 6 procent.

Aan reizen en evenementen geven consumenten wel meer uit. Zo steeg de omzet van de online dienstensector in het eerste halfjaar met 10 procent. Vooral aan pakketreizen/vliegtickets/accommodaties en evenementen werd meer besteed.