Twinkle | Digital Commerce

‘Nieuw evenwicht in de maak tussen fysiek en online’

2020-01-07
1000562
  • 1:51

Ook in het afgelopen jaar werden de Nederlandse winkelstraten minder druk bezocht. Dit blijkt uit het jaarlijkse onderzoek van Bureau RMC naar de winkeltrends in 2019.

Bureau RMC meet met druktesensoren ('CityTraffic-sensoren') het bezoek in de winkelstraten. De drukte is in 2019 voor het tweede jaar op rij, na een korte opleving in 2016 en 2017, verder afgenomen. Afgelopen jaar liepen er 1,7 procent minder mensen door de winkelstraten dan in 2018. De drukste winkelstraten in een stad deden het minder goed (-2,6 procent) dan vorig jaar.

Verdwijnen nationale winkelketens

Het retailadviesbureau vermoedt dat het verdwijnen van verschillende nationale winkelketens (zoals Sissy-Boy, Op=Op Voordeelshop, Intertoys, Hudson’s Bay, CoolCat) een belangrijke oorzaak is. Boodschappenwinkelgebieden zagen een groei in het aantal passanten zien van 0,8 procent. De doelgerichte winkelgebieden aan de rand van steden werden 2 procent minder bezocht dan in 2018.

Klein beetje drukker op de zaterdag

De daling van de drukte op zaterdag lijkt voorbij. Waar de zaterdag in begin van vorig decennium flink in aandeel verloor, blijft de zaterdag nu stabiel en stijgt zelfs weer zeer licht. Op de koopzondag heeft positieve invloed op het bezoek in de winkelstraat. De drukte wordt wel steeds meer verdeeld over de verschillende dagen in de week. De drukste winkelmaand was november en vrijdag 29 november, Black Friday, de drukste winkeldag.

Voorspellingen voor het nieuwe decennium

Het bureau waagt zich ook aan voorspellingen. De Nederlander zal ook in het nieuwe decennium plezier beleven aan fysiek winkelen. ‘We winkelen fysiek omdat we er plezier van krijgen, producten kunnen uitproberen en als ze bevallen meteen mee kunnen nemen. Allemaal kenmerken die webshops steeds beter zijn gaan uitvoeren, maar die fysiek gewoonweg makkelijker gaan. De rijkheid aan verkoopkanalen heeft gezorgd voor een bewuste shopper die weet wanneer hij dingen online (bijvoorbeeld in de avond) of wanneer hij dingen fysiek gaat kopen.’

Supermarkten blijven

Beleving in de winkel moet betekenis voor de klant krijgen en retailers moeten een winkelbezoek gaan beschouwen als een websitebezoek, adviseert het bureau. Fysieke retail zal blijven bestaan, weliswaar minder dan nu, maar supermarkten, bouwmarkten of drogisterijen zullen in het straatbeeld te zien blijven.

Bureau RMC concludeert op basis van de cijfers dat trends vertragen en afvlakken, ‘waardoor er een nieuw evenwicht in de maak is tussen fysiek en online.’