Twinkle | Digital Commerce

Omzetgroei fysieke winkel lijdt onder dominante online verkoop

2019-06-06
1000562
  • [nieuws]
  • 1:41

De omzet van fysieke winkels in Nederland groeit met 0,2 procent nog nauwelijks, zo blijkt uit cijfers van GfK. Ook voor 2019 verwacht het onderzoeksbureau weinig groei. Reden voor die stagnatie is het dominante onlinekanaal.

In Europa was de omzetgroei in 2018 1,9 procent, voor dit jaar wordt een omzetgroei van 2 procent verwacht. Nederland wijkt met zijn cijfers niet veel af van andere landen in Noordwest-Europa. Zo kende België een kleine groei van 0,4 procent en Duitsland 1 procent. De omzetgroei daalde in Zweden en Noorwegen met respectievelijk 3,2 procent en 0,9 procent. GfK verwacht dat deze landen dit jaar zich zullen herstellen, maar voorspelt dat de groei in Nederland zal stagneren.

Reden hiervoor is volgens GfK het dominante onlinekanaal in Nederland. En dat terwijl als gekeken wordt naar de grootte van de verkoopvloeroppervlakte per hoofd bevolking, Nederland maar liefst op de derde plaats staat: 1,60 m2. België heeft met 1,66 m2 de grootste oppervlakte, daarna volgt Oostenrijk met 1,62 m2.

Multichannelers naderen pure players

GfK licht in het rapport de retailers in de consumentenelektronica uit. Als er wordt gekeken naar omzetgroei van de webshops van fysieke winkels, dan is die zes keer zo groot als die van de pure players: 24 procent tegenover 4 procent.

Dit geeft volgens het onderzoeksbureau aan dat omnichannel profijtelijk is. Het digitale kanaal van fysieke winkels (multichannel) heeft in Noordwest-Europa een aandeel van 49 procent in de totale online omzetgroei. In 2016 was dit 42 procent (zie tabel).

Minder aanwezige grens

De grens tussen online en fysieke winkels wordt minder aanwezig vanwege mobiel gebruik, zo zegt GfK. 28 procent van de online consumenten geeft aan dat ze in ieder geval één aankoop via hun mobiel bij een concurrent deden, terwijl ze in een fysieke winkel van een andere retailer waren.

Het is mede daarom ook belangrijk dat fysieke winkels de winkelvloer aantrekkelijk maken. Bijvoorbeeld meer beleving bieden en het aanbod uitbreiden met elementen uit de online retail, zo adviseert het onderzoekbureau.