Twinkle | Digital Commerce

Etenbestelplatform Happie wil transparant alternatief bieden

2018-06-01
1000563
  • [nieuws]
  • 1:25

Waar de eten en bestelinitiatieven als paddenstoelen uit de grond schieten, in een poging de sterke positie van Thuisbezorgd.nl te doorbreken, probeert Happie het op een andere manier. Daarbij fungeert het verdienmodel naar ondernemers als troef.

Toen brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN) restauranthouders vorig jaar opriep om zelf eten online te gaan verkopen, schoten de initiatieven uit de grond. Tientallen lokale ondernemers waagden de sprong en kwamen met eigen initiatieven. En zelfs KHN overwoog een eigen platform. Nu voegt een Happie zich toe aan dat rijtje. Een lokaal initiatief dat transparanter en eerlijker wil zijn dan Thuisbezorgd.nl. 'Veel ondernemers hebben zich beklaagd over de commissieverhoging van Thuisbezorgd.nl, wij willen daar iets tegenover stellen', verklaart initiatiefnemer Patrick Hermans in gesprek met Twinkle.

Happy, Happier, Happiest

Happie kent drie pakketten: Happy, Happier en Happiest waarin het, anders dan veel andere initiatieven, niet met percentages werkt. 'Wij rekenen met omzetklasses. In de pakketten kunnen ondernemers vergelijken wat ze financieel gezien terugwinnen ten opzichte van Thuisbezorgd.nl. Teruggerekend bewegen onze kosten zich op gemiddeld 2 tot 4 procent. De besparing is daarmee ten opzichte van Thuisbezorgd veel hoger. Wij moeten het van de massa hebben. Het wordt niets of het wordt een groot succes.'

Van lokaal naar nationaal

Happie, nu nog een lokaal intiatief, wil zich eerst oriënteren op thuisbasis Enschede en later naar meer Twentse steden uitbreiden. Een uitrol verder in Nederland zit er wat Hermans betreft ook in. 'Ik hoop dat we binnen anderhalf a twee maanden kunnen lanceren. We willen eerst lokaal succesvol worden en vanuit daar als een olievlek voet aan de grond in Nederland proberen te krijgen. Als we meteen landelijk gaan, dan zou het versnipperen en dat willen we niet.'