Twinkle | Digital Commerce

KHN overweegt Thuisbezorgd.nl-concurrent

2018-01-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:34

Koninklijke Horeca Nederland werkt aan een landelijk platform voor restaurantbezorgdiensten. De branchevereniging, die momenteel oriënterende gesprekken met softwarepartijen voert, hoopt daarmee de online positie van Nederlandse restaurants te verstevigen.

Dat vertelt woordvoerder Bernadet Naber aan Twinkle. Koninklijke Horeca Nederland (KHN) kan nog niet specificeren wanneer de lancering van het nieuwe platform plaatsvindt. ‘De ICT-structuur moet kloppen en we willen vooraf tot een bepaald aantal aangesloten partijen komen.’

Eigen ‘Iens’

De belangenvertegenwoordiger kaartte zijn zorg over de toenemende macht van platforms als booking.com, Thuisbezorgd.nl en Iens aan bij overheidsinstanties en de ACM, maar kreeg daarop naar eigen zeggen 'geen gehoor'. Daarom presenteerde KHN begin deze maand tijdens de horecavakbeurs Horecava al het eigen platform Bookdinners.nl, ‘van, voor en door alle restaurants van Nederland’. De nieuwe reserveringssite moet een tegenhanger vormen van het machtige Iens, waarvan de dominante marktpositie al langer op de korrel genomen wordt door KHN.

‘We hebben dus al ervaring met het opzetten van een eigen platform’, zegt Naber. Op het moment van lancering hadden zich al meer dan tweeduizend restaurants aangesloten, waaronder Van der Valk. ‘Iedere paar dagen komen daar weer zo’n honderd ondernemingen bij, binnenkort hopen we de 2500 te passeren.’

Nationale vuist

De verhoging van de Thuisbezorgd.nl-tarieven van twaalf naar dertien procent commissie bleek het startsein tot een veelvoud aan protestacties door ondernemers. Achter online platform Horeca in Actie, aangevoerd door de Enschedese ondernemer Sleman Mirza, scharen zich zo'n duizend bezorgende restaurateurs. In Drenthe startten voormalig snackbar-eigenaren Hendrik en Dirk de Gooijer met Bezorgland.nl.

‘Overal in het land zien we initiatieven ontstaan als antwoord. Op lokaal en regionaal niveau verschijnen zoek-, boek- en bezorgplatforms', aldus de zegsvrouw. 'Met een nationaal platform denken we echter een nog krachtiger vuist te maken. Qua marketing en bekendheid sta je met z’n allen sterker dan wanneer je het klein aanpakt.'

Lees ook: 'KHN: ‘Restaurants moeten zelf online verkopen’' (26-04-'17)