Twinkle | Digital Commerce

Uitgekeken op Kijkshop: platform Tone overweegt winkels

2018-01-23
980531
  • [nieuws]
  • 4:10

Het ging al een tijd niet goed, nu is de mededeling daar: Kijkshop is failliet. Met onmiddellijke ingang sluit de Zweedse eigenaar en investeerder SparkistanStClemen, die de keten in september nog overnam, alle winkels en staan 400 medewerkers op straat. Hoe nu verder?

'Björn Serving is er kapot van', zegt Kijkshop-woordvoerder Ben Steenstra tegen Twinkle. De topman verontschuldigt zich tegenover het winkelpersoneel. 'We zijn nu in eerste dialoog met de curator, die kijkt of er opties zijn voor een doorstart of voor andere mogelijkheden. Daar zullen we alle mogelijke medewerking aan verlenen.'

Het is niet de eerste keer dat er Kijkshop-winkels sluiten, hetzij nooit in deze omstandigheden: in maart vorig jaar sloot de firma een kwart van zijn winkels in Nederland. Achterstallig onderhoud, verklaarde het bedrijf destijds. 'We wisten allang dat we niet enorm veel winkels nodig hadden. Het ging al lang slecht, maar de eerdere winkelsluitingen waren daar geen gevolg van', legt Steenstra uit. 'Je maakt verliezen, dus je zorgt dat je erbovenop komt. Je hebt landelijke dekking nodig, vonden we bij de sanering. Daarna is echter gebleken dat de synergie tussen de winkels en het KijkBijMij-platform moeilijk op gang te brengen is.'

Door met Tone

Daarmee komt de fysieke representatie van de keten tot een eind, maar dat geldt allerminst voor c2c-platform Tone, dat enkele maanden geleden gelanceerd werd en ontwikkeld is met Kijkshop als 'geestelijk vader'. 'Onze plannen zijn niet veranderd. Voor ons gaat de reis door met het platform. Bjorn heeft vaak gezegd: ‘Retail as we know it is dead’, daar zijn wij het bewijs van. Dat statement klopt – we hebben het geprobeerd, er alles aan gedaan en dat is niet gelukt.’

Des te meer energie wordt nu gestoken in de online organisatie. 'TheOne (investeerder van platform Tone, red.) ontwikkelt in dezelfde lijn door, maar dan wel in verhoogd tempo. De focus komt volledig op KijkBijMij te liggen en de uitrol naar andere retailers is versneld. Dat heeft nu de vorm van een app en een website, maar wellicht komen daar ook winkels voor, dat overwegen we. Niet meer onder de naam Kijkshop, die bestaat straks niet meer: eventuele winkels zouden in synergie zijn met het platform.' The One verdient commissie voor elke transactie die plaatsvindt op het platform, maar ook de consument wordt beloond. 'Dedicated variant KijkBijMij dient als proeftuin, practice what you preach. We blijven bij ons geloof. Er komen b2c- en p2p-solutions aan.'

Consumenten als adviseurs

Bij de aankondiging van het c2c-platform in april vorig jaar sprak Kijkshop nog zijn hoop uit tegen het einde van 2017 'meer dan 10.000 ‘Kijkshop-adviseurs’ te hebben verwelkomd op KijkBijMij. Eén op de tien downloads zou een adviseur opleveren, maakte Kijkshop de balans een week na lancering op. Het aantal downloads stond na zes weken op 100.000, het aantal adviseurs momenteel op iets meer dan 1.700; die verhouding blijkt in de praktijk dus flink lager te liggen. 'We zien alle consumenten die de app downloaden, als potentiële adviseurs', aldus Steenstra. 'Het platform zou medio augustus live gaan, maar met het proefdraaien meegerekend werd dat half november. We kregen dus minder tijd om de doelstellingen te halen. We hebben ooit gezegd naar 150.000 adviseurs te streven, eerder zelfs naar 300.000. We moesten echter zorgen dat Kijkshop radicaal omvormt, tegelijkertijd het platform op de been houden en alle potentie ervan benutten; het is moeilijk gebleken om één focus te leggen. Zodra meer retailers zijn aangesloten, gaat het aantal adviseurs veel sneller omhoog.'

'Online met gedoe'

Retaildeskundige Paul Moers toont minder vertrouwen in de toekomst van Tone. 'Ik geloof er niet in. Je moet daarbij één op één contact opnemen met een andere consument, dat neemt het voordeel van gemak en snelheid dat webwinkelen biedt, weg. Ik noem het: online met gedoe.' Het faillissement van de winkels komt voor Moers niet als een verrassing. 'Kijkshop was al lang geleden uitgerangeerd, de winkels zijn een fossiel in de retail gebleken. Ooit was het een modern idee, een vitrinekast waarin je je producten mooi uitstalt. Maar smartphones en tablets zijn de nieuwe vitrinekasten. Alibaba, Amazon, Zalando, Coolblue, Bol.com, wehkamp - allemaal vitrinekasten, met honderdduizenden producten.'

Daarnaast laat het marketingbudget te wensen over, vindt de merkenkenner. 'Eén miljoen hebben de investeerders opgehaald, via crowdfunding - destijds al een waarschuwingssignaal dat er iets mis was. Een miljoen, waarom betaalt de organisatie dat zelf niet? Blokker legde bij het opzetten van Nextail verreweg een veelvoud daarvan op tafel, dat behoort nu tot één van de tien grootste webbedrijven van Nederland. Je moet er serieus geld in stoppen en vol inzetten op marketing, anders word je in deze tijd weggevaaagd door de grote jongens.'

Personeel

Kijkshop zelf concentreert zich, naast op zijn online representatie, de komende tijd voornamelijk op het lot van zijn medewerkers, vertelt Steenstra. 'Voor ons is deze wending redelijk vers, laat staan voor medewerkers wiens tijd bij Kijkshop na veertig jaar stopt. Zij zijn onze eerste zorg, ze hebben met hart en ziel tientallen jaren Kijkshop-shirts gedragen. De investeerders hebben drie jaar lang geprobeerd het tij te keren, ondanks de verliezen, maar als dat niet meer gaat, is dat enorm vervelend. Er is getracht op lange termijn te investeren met de medewerker in gedachten; als die drie niet meer in balans zijn, moet je een keuze maken, en dat hebben we nu gedaan.

Lees ook:
- 'Kijkshops nieuwe kijk' (Twinkle 7-2017)

- 'De grote plannen van 'Tone'' (16-06-2017)