Het ging al een tijd niet goed, nu is de mededeling daar: Kijkshop is failliet. Met onmiddellijke ingang sluit de Zweedse eigenaar en investeerder SparkistanStClemen, die de keten in september nog overnam, alle winkels en staan 400 medewerkers op straat. Hoe nu verder?
'Björn Serving is er kapot van', zegt Kijkshop-woordvoerder Ben Steenstra tegen Twinkle. De topman verontschuldigt zich tegenover het winkelpersoneel. 'We zijn nu in eerste dialoog met de curator, die kijkt of er opties zijn voor een doorstart of voor andere mogelijkheden. Daar zullen we alle mogelijke medewerking aan verlenen.'
Het is niet de eerste keer dat er Kijkshop-winkels sluiten, hetzij nooit in deze omstandigheden: in maart vorig jaar sloot de firma een kwart van zijn winkels in Nederland. Achterstallig onderhoud, verklaarde het bedrijf destijds. 'We wisten allang dat we niet enorm veel winkels nodig hadden. Het ging al lang slecht, maar de eerdere winkelsluitingen waren daar geen gevolg van', legt Steenstra uit. 'Je maakt verliezen, dus je zorgt dat je erbovenop komt. Je hebt landelijke dekking nodig, vonden we bij de sanering. Daarna is echter gebleken dat de synergie tussen de winkels en het KijkBijMij-platform moeilijk op gang te brengen is.'
Door met Tone
Daarmee komt de fysieke representatie van de keten tot een eind, maar dat geldt allerminst voor c2c-platform Tone, dat enkele maanden geleden gelanceerd werd en ontwikkeld is met Kijkshop als 'geestelijk vader'. 'Onze plannen zijn niet veranderd. Voor ons gaat de reis door met het platform. Bjorn heeft vaak gezegd: ‘Retail as we know it is dead’, daar zijn wij het bewijs van. Dat statement klopt – we hebben het geprobeerd, er alles aan gedaan en dat is niet gelukt.’
Des te meer energie wordt nu gestoken in de online organisatie. 'TheOne (investeerder van platform Tone, red.) ontwikkelt in dezelfde lijn door, maar dan wel in verhoogd tempo. De focus komt volledig op KijkBijMij te liggen en de uitrol naar andere retailers is versneld. Dat heeft nu de vorm van een app en een website, maar wellicht komen daar ook winkels voor, dat overwegen we. Niet meer onder de naam Kijkshop, die bestaat straks niet meer: eventuele winkels zouden in synergie zijn met het platform.' The One verdient commissie voor elke transactie die plaatsvindt op het platform, maar ook de consument wordt beloond. 'Dedicated variant KijkBijMij dient als proeftuin, practice what you preach. We blijven bij ons geloof. Er komen b2c- en p2p-solutions aan.'
Consumenten als adviseurs
Bij de aankondiging van het c2c-platform in april vorig jaar sprak Kijkshop nog zijn hoop uit tegen het einde van 2017 'meer dan 10.000 ‘Kijkshop-adviseurs’ te hebben verwelkomd op KijkBijMij. Eén op de tien downloads zou een adviseur opleveren, maakte Kijkshop de balans een week na lancering op. Het aantal downloads stond na zes weken op 100.000, het aantal adviseurs momenteel op iets meer dan 1.700; die verhouding blijkt in de praktijk dus flink lager te liggen. 'We zien alle consumenten die de app downloaden, als potentiële adviseurs', aldus Steenstra. 'Het platform zou medio augustus live gaan, maar met het proefdraaien meegerekend werd dat half november. We kregen dus minder tijd om de doelstellingen te halen. We hebben ooit gezegd naar 150.000 adviseurs te streven, eerder zelfs naar 300.000. We moesten echter zorgen dat Kijkshop radicaal omvormt, tegelijkertijd het platform op de been houden en alle potentie ervan benutten; het is moeilijk gebleken om één focus te leggen. Zodra meer retailers zijn aangesloten, gaat het aantal adviseurs veel sneller omhoog.'
'Online met gedoe'
Retaildeskundige Paul Moers toont minder vertrouwen in de toekomst van Tone. 'Ik geloof er niet in. Je moet daarbij één op één contact opnemen met een andere consument, dat neemt het voordeel van gemak en snelheid dat webwinkelen biedt, weg. Ik noem het: online met gedoe.' Het faillissement van de winkels komt voor Moers niet als een verrassing. 'Kijkshop was al lang geleden uitgerangeerd, de winkels zijn een fossiel in de retail gebleken. Ooit was het een modern idee, een vitrinekast waarin je je producten mooi uitstalt. Maar smartphones en tablets zijn de nieuwe vitrinekasten. Alibaba, Amazon, Zalando, Coolblue, Bol.com, wehkamp - allemaal vitrinekasten, met honderdduizenden producten.'
Daarnaast laat het marketingbudget te wensen over, vindt de merkenkenner. 'Eén miljoen hebben de investeerders opgehaald, via crowdfunding - destijds al een waarschuwingssignaal dat er iets mis was. Een miljoen, waarom betaalt de organisatie dat zelf niet? Blokker legde bij het opzetten van Nextail verreweg een veelvoud daarvan op tafel, dat behoort nu tot één van de tien grootste webbedrijven van Nederland. Je moet er serieus geld in stoppen en vol inzetten op marketing, anders word je in deze tijd weggevaaagd door de grote jongens.'
Personeel
Kijkshop zelf concentreert zich, naast op zijn online representatie, de komende tijd voornamelijk op het lot van zijn medewerkers, vertelt Steenstra. 'Voor ons is deze wending redelijk vers, laat staan voor medewerkers wiens tijd bij Kijkshop na veertig jaar stopt. Zij zijn onze eerste zorg, ze hebben met hart en ziel tientallen jaren Kijkshop-shirts gedragen. De investeerders hebben drie jaar lang geprobeerd het tij te keren, ondanks de verliezen, maar als dat niet meer gaat, is dat enorm vervelend. Er is getracht op lange termijn te investeren met de medewerker in gedachten; als die drie niet meer in balans zijn, moet je een keuze maken, en dat hebben we nu gedaan.
Lees ook:
- 'Kijkshops nieuwe kijk' (Twinkle 7-2017)
- 'De grote plannen van 'Tone'' (16-06-2017)
Na de komst van webshops had het concept Kijkshop (De webshop zonder internet) geen toekomst meer. Dat constateerden mijn studenten al ruim tien jaar geleden, het is jammer dat té veel retaildeskundigen dat ook constateren, maar pas nadat het doek viel! Eigenlijk is die Kijkshop een sneu verhaal. Toen (door V&D) in 1974 (?) het eerste filiaal in Den Bosch werd geopend, zocht men iemand om die tent te leiden. Maar niemand wilde, en ik was blij dat jaar af te reizen voor een stage bij Karstadt AG. Letterlijk even uit beeld! Pas in de tachtiger jaren werd het concept weer opgepakt, en méér winkels geopend. Tien jaar later opende de eerste webshop en was het feest eigenlijk gelijk over!
Ik ben al wel 15 jaar niet meer bij de Kijkshop geweenst vanwege een aantal redenen: - Klein assortiment. Ik heb in de buurt nooit een grote keuze aan producten gehad - Duur. Nagenoeg alle producten waren elders goedkoper. Zeker met de opkomst van sites zoals Tweakers Pricewatch kon je eenvoudig vergelijken - Vitrines. Wanneer het gaat om smartphones wil je die toch even in de hand houden? - Wachten. Toen ik ooit eens iets gekocht heb moest ik vrij lang wachten tot het product aan de balie werd geleverd.
Misschien zat de webshop wel goed in elkaar, maar die heb ik nooit bezocht vanwege bovenstaand beeld dat ik had. Het faillisement is voor mij dan ook geen verrassing. Wel erg jammer natuurlijk voor de mensen die er hebben gewerkt.
Ja, de mooie praatjes. Hahaha, dat bedrijven deze dubieuze figuren met gladde praatjes serieus nemen is onvoorstelbaar. Temeer omdat je zelfs al zou je de lagere school niet afgemaakt hebben je alsnog de geestelijke capaciteiten bezit om door die praatjes heen te prikken.
Dit faillisement is natuurlijk een uitgedacht plan. Men kwam met mooie praatjes over het platform Tone en innovering van technologie. App en het Eva goederen/betaalsysteem. Nu raad ik elk bedrijf aan die overweegt met deze lieden in zee te gaan om dat vooral niet te doen, dat Eva systeem is namelijk het slechtste dat je maar kunt verzinnen. Werkelijk alles was er fout aan....in voorraden dat helemaal fout ging, in de absurd trage en omslachtige werking, letterlijk alles. Leveringen naar klanten gingen altijd redelijk tot goed, met Eva was het drama compleet voor de klant.
Dan het Tone platform.....gaan we crowdfunden. Waarom? Investeerders hebben toch geld? Dat crowdfunden is deels gebeurd door het Kijkshop personeel die met mooie praatjes en verdubbeling van geinvesteerd geld werden verleidt. Terwijl de heren aan het roer wel wisten dat de boel toch op de fles zou gaan. Investeren in je eigen ondergang dus. Als je die crowdfunding volgde zag je dat op minuut 1 al 300 000 geinvesteerd was.....hebben de heren, of vriendje, zelf gedaan uiteraard. Daarna dagenlang niks, ja wat honderden euro's van personeel dat zo stom was er in mee te gaan. Naar het einde toe bleef het steken op 600 000 - 700 000....die miljoen gingen ze duidelijk niet halen, nou nou nou wat een vertrouwen had men toch in dit fantastische platform. En ineens op de laatste dag werd het gehaald, jubel ende hoezee! Even kijken wie daar voor zorgde.....ach jawel, een vriendje van de heren. Uiteraard, dit mocht niet mislukken natuurlijk.
De app ging live uiteindelijk en dat liep dus voor geen meter, maar dan werkelijk ook totaal niet! Tja, dat kon niet. Dus wat doen we dan, we geven op elk artikel 15% korting.....het gaat toch al zo goed dus dat kan best. En we maken er een wedstrijdje van onder de medewerkers, wie de meeste downloads bewerkstelligd mag op bezoek in Zweden, wintersporten, etc. Personeel enthousiast aan de slag....en hard meewerken aan hun eigen ondergang dus. Nou ja, die korting werkte, dat werkt altijd. Maar als dat je enige speerpunt is dan houdt het al snel op. 100 000? Fantastisch joh.....maar gedownload voor de korting, niet omdat je app zo geweldig is, want dat is het ook niet. Nu klinkt dat geweldig 100 00 downloads in 6 weken (door korting te geven anders was 10 000 geeneens gehaald), maar gaan bedrijven hier intrappen als ze met dit platform aan komen? Want ondanks dat ik niet universitair geschoold ben zou mijn eerste vraag zijn 'Ok....en hoeveel actieve gebruikers zijn er?'......want daar valt of staat het mee. En dat zijn er dus bijzonder weinig. Gedownload voor de korting, abominabele werking, dus de meeste mensen hebben die app allang weer verwijderd. Geef ze eens ongelijk ook. Er is ook niks bekend over wie er op reis gaat naar Zweden of op wintersport, hahaha. Maar sowieso hebben de heren bovenaan een handje van loze beloftes. Een aantal filialen hebben zelf deels hun winkel geverfd om die abominabele oude bende wat op te fleuren....en moest in eigen tijd want tja, het gaat niet zo lekker he. De mooiste winkel mocht uit eten.....ook dat moet nog gebeuren, hahaha, de mannen met hun praatjes.
Degene die het platform ontwikkelt heeft meerdere failliete ketens om zeep geholpen en de bedrijfsnamen in de portefeuille, dus dat deze lieden onbetrouwbaar zijn blijkt van alle kanten. Alles in verschillende bv'tjes ondergebracht zodat dat buiten schot blijft. De winkels en personeel weg, direct ander logootje, site en alles er op en er aan en verkondigen dat er later wellicht weer winkels geopend zullen worden. Kleiner en servicepunten voor het online gedoe. Hoe doorzichtig, hoe bedacht, maar als pleister op de wonde voor het personeel....hoe kansloos!!! Want wat zullen deze lieden hier mee falen, hahaha.
Als bedrijf en consument, bedenk je 2 x om hier mee in zee te gaan.
Mogen we even een applausje voor Edwin. Slaat de spijker op z'n kop en drukt 'm ook nog eens volledig de grond in. Ik denk dat degene die nu ineens woordvoerder is geworden van de Kijkshop de grootste praatjesmaker is van allemaal. Ook ik kan niet begrijpen dat de Kijkshop in zee is gegaan met deze mensen. Vanaf het begin was het toch overduidelijk dat de winkels niet bij hun snode plannen hoorde. De Kijkshop was nodig om Tone de lucht in te krijgen en meer niet! Een schrale troost.....maar ook Tone gaat er niets van bakken zolang deze amateurs de vinger in de pap hebben. Bedrijven die op klappen staan......wees op je hoede en ga niet in zee met deze figuren. Iedereen wordt er namelijk minder van behalve deze mensen. Heel fijn om te lezen dat de woordvoerder begaan zegt te zijn maar hoe zit het met al die mensen die volop artikelen hebben besteld waarvan de bestellingen door jullie geannuleerd zijn maar gewoon hun geld niet terug krijgen? Check de revieuws op facebook even! Een maand geleden kregen klanten hun geld al niet terug!!! Mogen we ook even een applausje voor de klantenservice die toch nog de moed hebben gehad om door het slijk te gaan voor jullie blunders en nu zonder baan zitten. Ik heb te doen met alle medewerkers die erin geloofde en die er ondanks het zicht op die bodemloze put, er toch helemaal voor zijn gegaan en nu ook zonder baan zitten. Ik heb te doen met alle klanten die hun geld gewoon niet terug krijgen en ik heb nu al te doen met alle bedrijven die door jullie benaderd zullen worden.