Twinkle | Digital Commerce

De grote plannen van 'Tone'

  • 2:29

‘Mensen verbinden zodat ze een aankoop kunnen doen die écht aan hun behoefte voldoet.’ Dat is de missie van Tone, een c2c-platform uit de koker van Kijkshop. Social commerce staat centraal. Verkopen wordt overgelaten aan consumenten annex adviseurs, zonder voorraad. ‘Retail zoals we het kennen is dood.’

Het staat allemaal in een interne mailing, die door Tone zelf online is geplaatst (pdf). Bekend was al dat Kijkshop een rigoureuze koerswijziging zou maken, richting een platform voor en door consumenten ('Bol.com en Marktplaats voorbij'); zij kunnen vergoedingen overhouden aan hun particuliere adviesdiensten. Nu zijn er meer details, namen en rugnummers bekend.

Overname
Axcent Netherlands, onderdeel van de Zweedse KIN Group, verkocht Kijkshop twee jaar geleden aan de Zweedse private equity firma Listérus & Partners Capital Advisors (LPCA). Partner Björn Serving kreeg de dagelijkse leiding in handen. Hij erkent dat het niet is gelukt het tij te keren bij de huidige nummer 78 van de Twinkle100. Nu gooit hij het over een compleet andere boeg. Tone’s ‘director of people’ laat optekenen:

‘We duiken volledig in het onbekende.
Niet voor de kick, maar voor de goede zaak.
Want laten we eerlijk zijn:
zo kan het niet langer.
Iemand moet opstaan en degene zijn
die de spelregels durft te veranderen’



‘Weg met die meuk!’
Tone, is de (werk)naam die nu wordt gecommuniceerd, ‘een nieuw bedrijf met Kijkshop als geestelijk vader’. Meest waarschiijnlijk gaat het platform de lucht in als 'Kijk Bij Mij', een naam die veelvuldig in de mailing voorbijkomt. Ook daaruit: ‘Het assortiment wordt niet meer bepaald door Kijkshop, maar door de behoeftes en de wensen van de consument. Weg met die meuk waar niemand op zit te wachten! We brengen kleur in ons assortiment met een scala aan merken en maken een ommezwaai van een op marge gebaseerde (r)etailer, naar een platform dat draait op basis van commissie.’

Geen inkoop
Fabrikanten en leveranciers die willen meeliften op het platform gaan vanuit hun eigen voorraad leveren; Kijkshop koopt zelf niet meer in. Consumenten doen de verkoop én de marketing door andere consumenten op hun specifieke expertise te wijzen. Een systeem met reviews en ratings moet eraan bijdragen dat de beste verkopers boven komen drijven en oneigenlijk gebruik wordt voorkomen.

Verkoopadviseurs
Kijk Bij Mij moet eind dit jaar beschikken over ruim driehonderdduizend (!) verkoopadviseurs, op te roepen wanneer ze dat willen via telefoon, chat of video:

Steven Bakker, Lennard de Ronde, Ben Steenstra
Steven Bakker, oprichter van de Bas Group, is als ‘entreprenerd’ betrokken bij Tone. Hij is ook leverancier van het onderliggende ‘EVA Unified Commerce’ platform, ontwikkeld met zijn startup New Black in Almere. Lennard de Ronde wordt gepresenteerd als ‘spaarvarken’ van Tone, Ben Steenstra als ‘creative missionary’. Met Björn Serving vormen de vier het leadership team.

Kijkshop-winkels
Bakker vertrok begin 2015 bij de Bas Group, dankzij formules als Mycom, Dixons en iCentre jarenlang hoog genoteerd in de Twinkle100. De onderneming ging later dat jaar failliet. Ergens daar tussendoor voorspelde Bakker het einde van pure players. In dat licht is het interessant wat er gaat gebeuren met de overgebleven winkels van Kijkshop. Daarover wordt in de documentatie niks gezegd.

De lancering van Tone staat voor deze zomer op de rol: