Twinkle | Digital Commerce

Webwinkel belangrijker dan gehaktballetjes voor Ikea

2017-05-27
180101
  • [nieuws]
  • 1:03

Ikea zag zijn Duitse online omzet in het afgelopen boekjaar met 22,7 procent toenemen, tot 232,6 miljoen euro. De webwinkel is bij onze oosterburen belangrijker dan de voedselverkopen.


Ikea Duitsland heeft rapport uitgebracht over het afgelopen boekjaar, dat op 31 augustus afliep. De omzet steeg met 7,2 procent tot 4.754 miljoen euro. Daarbinnen presteerde Ikea Food (restaurants en take-away) met 8,3 procent groei iets beter. Toch werd deze omzetpoot voor het eerst voorbijgestreefd door de e-commerce tak:

Groei zet door
Exciting Commerce bracht de Duitse online omzetontwikkeling van Ikea in beeld. Na een forse teruggang zit de groei er de afgelopen jaren weer goed in, mede door de introductie van click & collect in alle Duitse woonwinkels:

Mondiaal
Afgelopen boekjaar realiseerde Ikea op al zijn markten een omzet van 34,2 miljard euro. Daarvan werd 4 procent online geboekt, liet het Zweedse woonwarenhuis eerder weten aan Twinkle; bij een groei van 28 procent kwam de mondiale webomzet uit tegen de anderhalf miljard euro.

Twinkle100
Met een Nederlandse online omzet van 40 miljoen euro in 2015 bezet Ikea de 32e plaats in de Twinkle100. Voor ons land heeft de Zweedse keten overigens geen specifieke boekjaarcijfers gepubliceerd.