Twinkle | Digital Commerce

Het redesign van... Duifhuizen

2017-11-09
180101

Webwinkeliers en e-commerce organisaties vertellen over hun nieuwe website. Wat is er veranderd vergeleken met de oude site? Wat zijn de verwachtingen? Was het geplande budget toereikend? En welke lessen heeft het project opgeleverd? Deze aflevering: Duifhuizen.

Tekst: Mark Verduyn

Wie is Duifhuizen?
Duifhuizen, opgericht in 1953, verkoopt tassen, koffers en kleine lederwaren. Het familiebedrijf telt 25 vestigingen in Nederland en een online winkel. Volgens e-commerce- en marketingmanager Tessa van Nunen onderscheidt Duifhuizen zich door een uitgebreid assortiment - in de webshop zijn meer dan 10.000 artikelen te koop - en service. Dit laatste komt tot uiting in de ruime zichttermijn van 30 dagen en het gratis retourneren.

Waarom een nieuwe website?
De nieuwe webwinkel is het gevolg van een internal branding-project dat einde zomer 2013 van start ging. De kernwaarden en een nieuwe huisstijl zijn vervolgens doorvertaald naar onder andere een nieuwe design voor de webwinkel. Van Nunen: ‘Daarnaast groeiden bezoekersaantal en online omzet zo hard dat we tegen de grenzen van ons e-commerce systeem aanliepen.’

Wat zijn de belangrijkste veranderingen aan de nieuwe website?
Het design geeft meer ruimte aan beeld, bijvoorbeeld op de hoofdcategoriepagina’s. Door de website visueler te maken, verwacht Van Nunen beter aan te sluiten op de focusdoelgroep vrouwen tussen de 25 en 50 jaar. Verder biedt de productdetailpagina na het redesign een lange productbeschrijving en informatie over retour- en bezorgingsinformatie, ondergebracht in tabs. Met doorklikmogelijkheden naar producten van hetzelfde merk of categorie worden bezoekers gestimuleerd meer pagina’s te bezoeken en langer op de site te blijven. De meest in het oogspringende functionele vernieuwing is de uitbreiding van het assortimentsfilter. Vergeleken met de oude site zijn er op de nieuwe meer selectiecriteria zoals merk en sales om het aanbod te verfijnen.

‘Ook productinnovatie vergroot het aantal filtermogelijkheden’, zegt Van Nunen. ‘Waren voorheen koffers uitgerust met twee wielen, tegenwoordig zijn er veel modellen met vier wielen. Uit deze mogelijkheden moet je bezoekers kunnen laten kiezen.’ Er kwamen op de nieuwe site niet alleen nieuwe functionaliteiten bij, ook oude vielen af. ‘Het verlanglijstje werd, hoewel je dat wel zou verwachten, nauwelijks gebruikt. Daarom is het niet teruggekeerd.’ Naast een nieuw design en nieuwe functionaliteiten heeft de nieuwe site meer content. Met speciale pagina’s voor events als Vaderdag, reizen, feestdagen en school wil Duifhuizen bezoekers inspiratie bieden rondom deze thema’s. Door deze aanpak was Moederdag, mede dankzij een ondersteunende campagne, volgens Van Nunen een groot succes.

Is de website extern of intern ontwikkeld?
‘De website is geheel extern ontwikkeld. Al in de internal branding fase was GuiltyPeople [onderdeel van ISM eCompany, red.] betrokken bij het project. Daarom hebben we geen pitch met andere bureaus georganiseerd. GuiltyPeople was onder andere verantwoordelijk voor het visuele design, en in samenwerking met ISM eCompany ook voor het omzetten naar ontwerp-templates voor Magento Enterprise’, aldus van Nunen.

Is het geplande budget overschreden?
Het budget is volgens Van Nunen niet overschreden. De doorlooptijd was vijf maanden. De oplevering was op 1 april, de live-gang 14 april. De deadline is daarmee gehaald, zegt van Nunen.

Wat zijn de geleerde lessen uit het project?
‘Lessen zijn al in een eerder project geleerd. Daarom is het deze keer soepel verlopen. Het belangrijkste is om goede afspraken te maken over wie, wat, wanneer doet. Bovendien hadden we het voordeel dat design en realisatie zijn weggelegd bij één bureau. Snel schakelen is hierdoor mogelijk en voorkomt onduidelijkheden tussen bureaus onderling.’

Welke nieuwe stappen wilt u in de nabije toekomst maken met de nieuwe website?
Hoog op het prioriteitenlijstje van Duifhuizen staat het online inzichtelijk maken van de voorraad per filiaal. Van Nunen: ‘Momenteel wordt een functionaliteit ontwikkeld die aangeeft of een item in een bepaald filiaal leverbaar is en als dat niet geval is, hoe lang de levertijd is.’ De verwachting is dat deze functionaliteit eind dit jaar operationeel is. Iets minder concreet - het voornemen bevindt zich in de researchfase - is het plan om de webwinkel persoonlijker te maken. Van Nunen denkt hierbij enerzijds aan het presenteren van medewerkers op de site, anderzijds aan het personaliseren van de webwinkel op basis van klik- en bestelgedrag van bezoekers en klanten. Tot slot maakte Duifhuizen onlangs bekend zich ook meer te richten op internationale internetverkoop. Om dit te bewerkstelligen, wordt de hele website deze zomer in het Engels vertaald.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 6-2014.