Twinkle | Digital Commerce

5 redenen om een analytics dashboard te ontwikkelen

2017-05-27
180101
  • 2:07

Tijdens het Webanalytics Congres presenteerden Saskia Dikmans en Reinout Wolfert van SNS Bank het analytics dashboard voor hun afdeling Internet Verkoop. Na de vele positieve reacties geeft Wolfert vijf redenen waarom iedereen een dashboard zou moeten (laten) ontwikkelen.

Tekst: Reinout Wolfert

1. Verantwoordelijkheid
Iedereen die meewerkt aan de website (en online zichtbaarheid) van een bedrijf is verantwoordelijk voor het resultaat. Zo wordt het gepredikt, maar zo wordt het maar zelden gevoeld. Vaak zijn de resultaten alleen bekend bij de analisten in een team en worden de resultaten niet goed verspreid of gelezen door de rest, waardoor het verantwoordelijkheidsgevoel ontbreekt. Een dashboard maakt data op een eenvoudige wijze inzichtelijk en begrijpelijk voor iedere discipline. Hierdoor voelt iedereen zich meer betrokken bij het eindresultaat, wat ook zal leiden tot een beter eindresultaat.

2. Bewustwording en beleving
Het stopt niet bij verantwoordelijkheid. De cijfers, de site en de bezoekers gaan leven. Wanneer de data realtime inzichtelijk is, zie je daadwerkelijk wat er op de site gebeurt, waar mensen zitten en wat ze kopen. Hierdoor creëer je bewustwording en beleving.

3. Datakwaliteit
Wanneer data altijd en zonder tussenkomst van een webanalist inzichtelijk is, worden fouten in de data ook snel duidelijk. Dit zal bijdragen aan de focus op datakwaliteit. Wanneer de datakwaliteit op orde is, kan de webanalist weer doen waar hij voor aangenomen is: het verhogen van de conversie.

4. Antwoord op basale vragen
Veel basale vragen als ‘hoeveel hebben we vandaag al verkocht?’, ‘zitten we nog op target?’, ‘hoeveel bezoekers hebben we gehad in de maand april?’ worden nog vaak gesteld aan webanalisten. Het zijn vragen die eenvoudig door middel van een dashboard kunnen worden beantwoord. De tijd die de webanalist hiermee bespaart, kan hij besteden aan het verbeteren van de website.

5. Begrijpelijk en sexy
Data is van zichzelf niet sexy. Dat moet jezelf (laten) maken. Want als data sexy is, wordt het bekeken. En als het wordt bekeken, kan de lezer er iets mee doen. Vaak is er namelijk wel voldoende data, maar wordt er te weinig actie op ondernomen. In een dashboard toon je vaak data uit verschillende bronnen. Wanneer je al deze data in het dashboard op dezelfde aantrekkelijke manier vormgeeft, kan deze data eenvoudig worden vergeleken. Iets wat voorheen, met alle verschillende rapporten en dashboards, maar moeilijk ging.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 5-2011.