Twinkle | Digital Commerce

Pure players groeien, multichannelketens in de min online

2017-11-08
400211
  • 1:31

Uit de online-omzetcijfers die Internet Retailer binnenkreeg voor zijn jaarlijkse Top 500 Guide, blijkt dat pure internetverkopers het vorig jaar veel beter deden dan hun webconcurrenten met stenen winkels. Het weer flink gegroeide Amazon heeft een sterk effect op de cijfers, maar ook andere pure players scoren goed.

Internet Retailer ontving tot op heden de omzetcijfers van 175 van Amerika’s grootste webverkopers. Hun omzet steeg in het afgelopen jaar met gemiddeld 13,8 procent tot een kleine 590 miljard dollar.

Pure players
De 99 pure players die hun cijfers leverden scoorden een veel hogere gemiddelde omzettoename, van niet minder dan 25,2 procent. Amazon droeg in belangrijke mate bij aan dit hoge cijfer, met een groei van 27,9 procent en een jaaromzet die de 25 miljard dollar nadert.

Amazon neemt het leeuwendeel van de omzet voor zijn rekening die pure players aanleverden bij Internet Retailer. Maar met een gemiddelde groei van 17, 6 procent in 2009 scoorden ook de 98 andere ‘web-only retailers’ veel beter dan hun concurrenten met fysieke filialen.

Afname
De chain retailers web sales van de multichannelpartijen namen af, met 3,7 procent voor de partijen die hun cijfers verstrekten. Voorzichtige conclusie mag luiden dat deze groep winkeliers in belangrijke mate verantwoordelijk is voor de afname van de Amerikaanse online-retailbestedingen die comScore onlangs rapporteerde.

De webomzet van postorderaars (‘catalogers’) daalde met 2,6 procent, laat Internet Retailer verder weten. Die van merkshops van fabrikanten groeide wel, met 12,7 volgens de cijfers die het vakblad nu binnen heeft.

Klantvriendelijkheid
Grote Amerikaanse pure players staan er goed op: consumenten waarderen hun klantvriendelijkheid, bleek recent: Overstock.com, Zappos en Amazon bezetten achter LL Bean de tweede, derde en vierde plaats in de top-10 klantvriendelijkste retailbedrijven van de National Retail Federation (NRF).