Twinkle | Digital Commerce

Dynamische zoekwoorden gebruiken in AdWords

2017-05-26
180101
  • 2:51

Dave Lorezz boog zich over de dynamische zoekwoordenfunctie binnen Google's advertentieprogramma AdWords. 'Geen secret ninja techniek' volgens de Belg, 'maar wel een die door velen nog niet gekend en vooral niet gebruikt wordt.'

Tekst: Dave Lorezz

Wat is dat, de dynamische zoekwoordfuncite?
Het dynamisch invoegen van zoekwoorden of ook wel dynamic keyword insertion stelt een adverteerder in staat om de exacte zoekwoorden van een Google-gebruiker weer te geven in een Adwords-advertentie.
Een klein voorbeeldje om de situatie te schetsen, uitgaande van een advertentiegroep voor tuinmeubelen, met de volgende  zoektermen:

* Houten Meubelen
* Hout Meubelen
* Meubelen in Hout

Dan zal je advertentie er als volgt uitzien in de zoekresultaten als je de dynamische functie gebruikt:

Dus ongeacht welke zoekterm uit het lijstje gebruikers ook intikken, steeds zal die in je advertentie verschijnen (er is een uitzondering, maar daar straks meer over).

Waarom zou ik dat gebruiken ?
Dit zijn de beste redenen die ik kan verzinnen:
* Exacte zoekwoorden worden in het vet gedrukt, waardoor een advertentie opvalt tussen die van concurrenten die misschien geen exacte zoekwoorden hebben staan;
* De exacte zoekwoorden die de surfer intiktievindt hij één op één terug in de advertentie, die daarmee aan relevantie wint;
* het is mogelijk om binnen één advertentiegroep verschillende keywords te gebruiken en de advertentie toch relevant te houden voor de surfer;

Voor zover ik weet, heeft het gebruik daarvan geen rechtstreekse invloed op je kwaliteitsscore, maar het kan wel je CTR (doorklikratio) gaan beïnvloeden, wat dan wel weer goed is voor je kwaliteitsscore ...

Hoe kan ik het gebruiken?
Google laat ons toe om verschillende manieren van dynamisch invoegen te gebruiken. Hieronder vindt u de meest voorkomende:

Na 'keyword :' plaatst u het best een standaard zoekwoord in geval het gebruik van een te lange zoekwoordcombinatie niet kan worden weergegeven. Dit zijn het maxima aan het aantal karakters dat kan worden gebruikt in een advertentie :
Titel = 25 karakters
Eerste lijn = 35 karakters
Tweede lijn = 35 karakters
Zichtbare URL = 35 karakters
Bestemmings-URL = 1024 karakters

Als ik bijvoorbeeld de woordcombinatie 'Steigerhouten Tuinmeubelen', zou gebruiken, dan zit ik ver boven de toegelaten 25 karakters en zal het standaard zoekwoord, in dit geval ‘houten meubelen', worden weergegeven.
Tip: mocht je voor één tot drie letters te weinig ruimte hebben, dan kun je altijd de www weglaten.

Toch even een kleine ‘bijsluiter’ bij deze laatste methodes: normaal gezien laat Google geen hoofdletterwoorden toe. Dus als je een statische advertentie maakt en een woord in hoofdletters plaatst, zal je advertentie direct worden afgekeurd. Bij de dynamische functie kan je dat blijkbaar omzeilen en zullen je advertenties wel verschijnen. Natuurlijk bestaat de kans dat ze er toch ooit zullen worden uitgehaald, maar tot dat moment profiteer ik zelf in ieder geval van een licht verschil in doorklikratio. Maar nogmaals, het is tegen hun ‘regels’….

Waar zitten de addertjes  ?
Veel addertjes zijn er niet. Wel wil ik adviseren  dynamic keyword insertion alleen te gebruiken met zeer dicht gerelateerde zoekwoorden. Het heeft geen zin om er 'aluminium meubelen' tussen te plaatsen, omdat je dan met een probleem zit op je landingspagina, die als het goed is afgestemd is op houten meubelen.
Denk verder aan het maximale aantal toegestane tekens die je kuint gebruiken. Een advertentie kan soms ‘verkeerd’ overkomen bij surfers als de exacte zoekwoorden niet kunnen worden getoond.

Conclusie
De dynamische zoekwoordfunctie binnen AdWords is eenvoudig te grebruiken en webwinkeliers die er nog geen gebruik van maken dien er goed aan te bekijken welke advertentiegroepen ze verwerkt zouden kunnen worden. Ik zie nog steeds een hogere CTR bij het juiste gebruik ervan.

Dave Lorezz schrijft voor de Belgische site E-tail.be, waar dit artikel eerder verscheen. De blog-posting werd ook doorgeplaatst op weblog Justecommerce.nl.