Twinkle | Digital Commerce

Momento Mori: de boekwinkel. Tenzij.

2017-05-26
  • 2:01

Zoals u weet leggen steeds meer stenen cd-winkeltjes het af tegen downloaden, legaal of niet. De locale boekwinkels willen dit lot ontlopen. De Koninklijke Nederlandse Boekverkopersbond (NBb) ziet de bui al van verre aankomen en neemt alvast maatregelen. De NBb is dus een wakkere organisatie. Daar zouden andere winkeliers, die denken dat ze ‘t eeuwige leven hebben, wel eens een voorbeeld aan mogen nemen.

Wat gaat de NBb dan doen? “Een werkgroep ontwikkelt een strategie. We willen namelijk dat de boekhandel een vooraanstaande rol gaat innemen (in het digitale tijdperk), want bij de digitalisering van de muziek werd de detailhandel helemaal overgeslagen”.

Goed gezien. De muziekindustrie profiteerde decennia lang van kleine hardwerkende middenstanders, maar nu het online kan laat de industrie diezelfde middenstanders gewoon in de kou staan. ‘U wordt bedankt voor uw bijdrage aan onze winst, uw jarenlange service namens onze labels, maar nou oprotten!’ De boekwinkels willen dus blijven verdienen, ook aan de distributie van digitale boeken. En dat ze daar nu al over nadenken getuigt van visie.

Toch heb ik zo m’n twijfels. De NBb zegt namelijk ook: “Het probleem van de illegale downloads, waar de muziekindustrie tegenaan loopt, verwachten we om verschillende redenen niet. Ten eerste heb je in de boekenwereld veel meer te maken met een lokale markt, waar de taal van belang is. Als muziekster ben je al snel een wereldster. Dat is bij auteurs wat minder. Bovendien vonden consumenten de prijs van de cd veel te hoog, waardoor illegaal downloaden op stoom is gekomen.”

Nou, ik vind een boek anders best prijzig. Met dank aan de kartelachtige en van overheidswege getolereerde prijsafspraken. Maar los daarvan: de NBb denkt dus dat het verschijnsel ‘download’ niet zo’n vaart zal lopen.

En daar vergissen ze zich in. Ik voorspel dat het over vijf jaar de gewoonste zaak van de wereld is dat auteurs niet meer naar een uitgeverij lopen, maar dat ze hun werk zelf online aanbieden. Via eigen webshops, of via Sellaband-achtige sites. Ook auteurs zien namelijk dat de toegevoegde waarde van ‘de industrie’ (uitgevers) eigenlijk maar beperkt  is. Auteurs gaan, net als muziekanten, zichzelf uitgeven! Via internet, of via mobiele telefoons (in de wachtkamer bij dokter een stukje lezen).

Dus als de NBb wil overleven, doet zij er goed aan om niet alleen met de industrie, die uitgevers, te praten over een strategie. Want die uitgevers zijn net als de platenlabels lemen reuzen. De NBb moet vooral praten met auteurs: die hebben de content, en dus de business in handen.

Tip van de week: denk vast na over een webshop waar je tegen betaling ‘boeken’ of essays kunt downloaden, bel eens een paar auteurs! Geheid dat ze het een leuk idee vinden.