Twinkle | Digital Commerce

De strategie achter een weblog

2017-05-26
170130
  • 3:35

Tegenwoordig lijkt bijna elk bedrijf een weblog te hebben. Voor velen is een weblog - of blog - namelijk een goedkoop instrument dat ingezet kan worden voor marketing- of pr-doeleinden. Het zomaar bedrijfsmatig opzetten en bijhouden van een blog, is echter niet aan te raden. Volgens ervaringsdeskundigen kan een blog heel veel opleveren, als er goed over wordt nagedacht.

Uit een onderzoek van American Express is onlangs gebleken dat niet meer dan één op de twintig Amerikaanse bedrijven met minder dan honderd werknemers een blog heeft. Blog-experts schatten dit percentage iets hoger in omdat blogs bij uitstek geschikt lijken te zijn voor kleinere bedrijven.

'Voor een kledingfabrikant of restaurant is een blog niet zo belangrijk als het produceren van goed eten of goede kleding', stelt Guy Kawasaki van Garage Technology Ventures en zelf een ervaren blogger. 'Het bijhouden van een blog vereist veel toewijding en wat schrijfvaardigheden. Dat is niet in elk klein bedrijf aanwezig', aldus Kawasaki in The New York Times.

Sommige bedrijven zweren echter bij het bloggen, weet Aliza Sherman Risdahl, auteur van het boek The Everything Blogging Book. De meest logische bloggers zijn consultants, volgens Risdahl. 'Zij zijn experts op hun gebied en kunnen mensen op hun blog adviezen geven en in contact komen met potentiële klanten.'

Voor andere bedrijven is het volgens Risdahl minder logisch om een blog bij te houden, tenzij er in een bepaalde sector continu iets te leren valt (zoals in de wijnbranche), of als het gaat om lifestyleproducten of -diensten (zoals campingbenodigdheden of huisdieren) en sociale zaken  zoals bijvoorbeeld goede doelen of bedrijven die bijdragen aan een beter milieu.

Maar zelfs dan moeten bedrijven zich nog goed beraden op de strategie voor hun blog en hoe ze dat naar buiten toe willen brengen, aldus Risdahl. 'Als je bijvoorbeeld een product verkoopt, moet je wel heel creatief zijn omdat mensen niet zomaar een reclametekst willen lezen.'

Transparantie

Eén van de ondernemers die sinds enkele jaren ervaring opdoet met het bijhouden van een weblog, is Sarah Endline. Zij is directeur van Sweetriot, een bedrijf dat is gespecialiseerd in organische chocoladeproducten. Ze startte enkele maanden voordat het bedrijf in 2005 werd opgericht met een blog om mensen een blik achter de schermen van het bedrijf te geven.

Deze manier van transparantie is een veelgenoemde reden voor bedrijven om met bloggen te starten, vooral als het gaat om bedrijven die willen uitstralen dat ze doelbewust zijn of die zich juist sociaal willen verantwoorden. Op het blog van Endline staat bijvoorbeeld beschreven hoe de eerste cacaolading vanuit Zuid-Amerika werd vervoerd en door de douane werd geloodst.

Technologie

Bij bedrijven die zich met technologie bezighouden, wordt het al bijna vanzelfsprekend gevonden dat zij een blog bijhouden. Het bedrijf CrowdVine, dat sociale netwerken bouwt rond conferenties, houdt vooral een blog bij om te laten zien dat hun businessmodel anders is dan dat van andere bedrijven.

'Iedereen in Silicon Valley is gericht op het verkopen van de zaken om er vervolgens zelf mee te stoppen. Maar omdat ik niet gericht ben op het bij elkaar krijgen van zoveel mogelijk geld, kan ik me op mijn klanten richten', legt CrowdVine-oprichter Tony Stubblebine uit.

Hij probeert een community te creëren om kleine bedrijven te helpen. Stubblebine krijgt zijn klanten vooral dankzij mond-tot-mondreclame. Zijn blog gebruikt hij om nieuws te delen met vrienden en anderen in de technologiesector en als referentiekader voor klanten. zo beweert hij.

Bekendheid

Denali Flavors, een ijsfabrikant uit Michigan, dat aan winkels licenties voor smaken verkoopt, is een bedrijf met een krap budget. Het besloot eerder om met bloggen te beginnen om het merk Moose Tracks bekendheid te geven.

John Nardini, hoofd marketing binnen het bedrijf, heeft de laatste jaren veel geëxperimenteerd om te kijken welke weblogs het meeste verkeer opleverden. Zo hield het bedrijf ooit een blog bij over een door Denali Flavors gesponsord fietsteam dat geld bij elkaar reed voor weeskinderen in Litouwen. Een ander blog hield de avonturen bij van een eland als reclamestunt her en der in landschappen opdook.

Het succesvolste blog van het bedrijf is uiteindelijk een blog geworden dat eigenlijk niets met het bedrijf van doen heeft. Het blog Free Money Finance is namelijk een blog met allerlei geldtips. De site leeft van sponsors en adverteerders en levert jaarlijks 30.000 tot 40.000 dollar op. 'We houden deze site bij omdat het zich terugverdient via advertenties, maar in feite gaat het niet om het geld', zegt Nardini. 'We hopen uiteindelijk dat bezoekers op het Moose Tracks-logo klikken en een vaste bezoeker van die site worden.'