Twinkle | Digital Commerce

Conversietips: 'Wat is mijn voordeel?'

2017-05-26
  • 2:34

Voorkom 'ikke ikke' en redeneer vanuit de klant

Als webwinkelier wilt u uw bezoekers in de webshop tot een aankoop te verleiden. Daarbij is het van belang dat u zich realiseert dat 'de motivatie van de klant' bepalend is - en dus niet 'het verkoopproces van het bedrijf'. Met andere woorden: het gaat er niet om wat je als webwinkel wilt vertellen, maar wat de klant wil weten.

Tekst: Ewald Verhoog & Esther de Bruin

Klanten negeren websites als de content niet meteen een bepaalde relevantie duidelijk maakt. Zorg er daarom voor dat bezoekers uw marketinginspanningen eenvoudigweg niet kunnen negeren. De boodschap moet relevant zijn en klanten sturen bij de aankoop. De klant wil antwoord op vragen als 'Wat levert het mij op?' 'Wat is mijn voordeel?' en 'Hoe kan dit product mij tijd besparen?'

Ik wil... klikken?

Als webwinkelier zou u zich voortdurend moeten afvragen waarom de bezoeker op uw site is. Is dat: om een boek te kopen, de dichtstbijzijnde winkel te vinden, antwoord op een vraag te krijgen, in contact met iemand te komen, direct te profiteren? Immers, een bezoeker is er nooit 'om te klikken'.

Toch zie je vaak knoppen met de tekst 'klik hier'. Beter is te zorgen dat u de bezoeker een aantrekkelijke opdracht meegeeft. Kijk bijvoorbeeld eens of de bestelknoppen van uw site aan de volgende eisen voldoen: ze moeten uit zo min mogelijk woorden bestaan, een werkwoord bevatten (vriendelijk gebiedende wijs) en een invulling zijn van de zin: ik wil...

Gewone teksten

Schrijf teksten voor links alsof het gewone teksten zijn. Links hoeven niet te worden aangekondigd. Maak ze helder en beschrijvend. Zorg dat de tekst kernbegrippen bevat. Bezoekers lezen namelijk vaak niet de tekst op een site, maar zoeken naar opvallend gemarkeerde trefwoorden. Daarom moet linktekst buiten de context van de omringende tekst te begrijpen zijn; men leest de context namelijk niet.

Niets is zo irritant als iemand die alleen maar over zichzelf praat, daar is iedereen het over eens. Toch zijn er veel websites die niets anders doen. Vergelijk deze zinnen maar eens:

1. Slotenmakers BV bestaat sinds 1974. Wij maken de stevigste sloten van Oost-Nederland. Wij zijn gespecialiseerd in zowel ijzeren als aluminium sloten, en hebben sinds kort ook titanium in ons assortiment. Wij verstaan ons vak, et cetera.

2. Als ondernemer wilt u een ongestoorde nachtrust. Als u de deur van uw bedrijfsruimte dichttrekt, wilt u onbezorgd naar huis kunnen. Met het gevoel dat uw bezittingen veilig zijn. Sinds 1974 beschermt 'Slotenmakers BV' ondernemers zoals u. Bel ons daarom vandaag als u vannacht rustig wilt slapen.

De eerste zin heeft een hoog 'ikke ikke'-gehalte. Terwijl de tweede zin meer vanuit perspectief van de klant is opgesteld. Maar daarvoor moet je wel weten wie je klant is en welke aankoopvoorkeuren hij heeft. Pas als je weet wat de bezoeker motiveert, kun je obstakels uit de weg halen.

Laat de teksten op uw site dus niet over uzelf gaan, maar over uw klant.

De rubriek Conversietips komt tot stand in samenwerking met Marketingfacts. Voor meer tips ga naar www.marketingfacts.nl/conversietips.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 2- 2007