Twinkle | Digital Commerce

5 direct inzetbare conversietips

2017-05-27
180101
  • 2:15

Het zit ‘m vaak in de kleine dingen. Handigheidjes aanbrengen in content, afbeeldingen en buttons kunnen een wereld van verschil maken. Weinig moeite, groot verschil. Onderstaande tips kunt u morgen al in uw webshop inzetten.

Tekst: Amanda van der Linden

1. Vertel waarom u iets vraagt
Een formulier of checkout is vaak de laatste stap. Het is uw taak om ervoor te zorgen dat er geen twijfels meer kunnen ontstaan tijdens het invullen. Bij sommige velden, zoals een telefoonnummer, kunnen vragen en dus ook twijfels ontstaan. Vertel dus waarom u deze of andere privacygevoelige informatie wilt weten. Dit extra zinnetje wekt vertrouwen en stelt gerust, altijd.

2. Call-to-action, zowel boven- als onderaan
Heeft u een langere pagina? Plaats dan zowel boven- als onderaan de pagina de call-to-action (cta). Dit is conversieverhogend door het gemak dat u hiermee aanbiedt. Hoe meer iemand naar beneden scrollt en uw content leest, hoe meer deze persoon geïnteresseerd raakt in uw dienst/product. Geen cta onderaan? Dan moet de bezoeker weer helemaal naar boven scrollen voordat hij actie kan ondernemen. Een kans op een impulsaankoop is weg, ergernis ontstaat en het rationele brein komt omhoog. Allemaal oorzaken voor een lage conversie.

3. Gebruik actieve copywriting
‘Dit product kan gebruikt worden voor...’ of ‘Dit product gebruikt u voor..’. De eerste zin leidt tot twijfels terwijl de tweede zin actief vertelt wat uw websitebezoeker met dit product doet. Maak uw teksten dus altijd actief.

Maak ook gebruik van werkwoorden op call-to-actions zodat ze een actieve benadering krijgen en mensen aanzetten tot actie. ‘Ontvang gratis proefperiode’ werkt beter dan ‘Gratis proefperiode’.

4. Visual cues
Pijlen, vingers maar ook ogen bepalen onze kijkrichting. Mensen volgen andermans bewegingen en richtinggevende objecten. Veel webshops gebruiken een persoon naast de belangrijke boodschap die zij willen overbrengen. Deze persoon kijkt u vaak recht in de ogen aan. Het eerste waar iedereen dan naar kijkt zijn de ogen. De boodschap ernaast verliest de aandacht en de focus. U heeft maar een paar seconden de tijd om de aandacht van uw bezoeker naar de juiste plek te trekken. Doe dus uw voordeel met goed doordachte afbeeldingen en fotografie.

5. Bevraag uw bezoekers
Heeft uw webshop ergens een stap waar veel uitval is? Een simpele exit-survey biedt uitkomst. Een exit-survey is een pop-up die naar voren komt wanneer de bezoeker de site wil verlaten. Stel hier een simpele open vraag, bijvoorbeeld: ‘Welke informatie mist u hier?’ U kunt veel uit webstatistieken halen, maar antwoord op de waarom-vraag komt u er niet tegen. Dat moet u toch echt aan uw bezoekers zelf vragen. Doe dat gerust, want u leert er alleen maar van.

__________

Webanalisten.nl
Dit artikel is geschreven door Amanda van der Linden, freelance conversieoptimalisatie specialist & community manager van Webanalisten.
__________

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 4-2016.