Donderdag 16 februari 2017

561 keer gelezenNu reageren

'Het verschil tussen clicks en bricks verkleint'

Gastblogger

'Het verschil tussen clicks en bricks verkleint'

Hoe ziet men in de online meubelbranche over vijf jaar de traditionele retail  versus e-commerce? Dat was de vraag van Rob Knops, directeur bij Hulpmiddelwereld.nl, in zijn column in Twinkle 10 (december 2016). Het antwoord komt van Bart Hovens, directeur van Eyoba.nl.

Wij zien binnen de meubelbranche een snelle verandering plaatsvinden. Voorheen ging de consument een hele zondag winkelen op de woonboulevard, tegenwoordig oriënteert hij zich online. De consument verandert dan ook razendsnel, hij wil de aankopen via elk kanaal en op ieder moment kunnen doen. Consumenten ervaren en voelen een meubel graag voordat ze overgaan tot aankoop. De werkelijke conversie vindt echter niet altijd meer plaats op de plek waar de beleving is opgedaan.

Daarnaast is er een aantal belangrijke algemene ontwikkelingen waar e-commerce spelers voordelen hebben ten opzichte van traditionele retail. Eén daarvan is dat consumenten steeds gemakkelijker producten bestellen en retourneren binnen de zichttermijn van veertien dagen. Ze hebben nu de gelegenheid om thuis de meubels te ervaren en te zien hoe ze in hun huiskamer staan. Dit is iets wat de traditionele retailer op dit moment niet kan aanbieden.

Een positief tweede punt voor de consument is de prijsontwikkeling. De markt wordt steeds transparanter door het groeiend aantal marketplaces. De traditionele retailer zal hierop creatiever moeten inspelen om marges en marktpositie te behouden.

De traditionele retail blijft qua online ontwikkelingen tot op heden sterk achterlopen op de e-commerce spelers. Over vijf jaar wordt het verschil tussen de clicks and bricks steeds kleiner. E-commerce partijen openen steeds meer eigen inspiratiewinkels en spelen daarmee in op het gevoel van de consument. De traditionele retailer moet hard aan het werk om een digitale inhaalslag te maken, zodat hij ook de online consument aan zich kan binden. Wij sluiten dan ook niet uit dat er binnen vijf jaar diverse strategische overnames komen in de gehele meubelbranche. E-commerce spelers fuseren met de grotere traditionele spelers en verwerven zo een groter bereik.

Bart Hovens is directeur van Eyoba.nl. Zijn vraag aan Wouter Hol, oprichter van Kabeltje.com, is: ‘Wat is jullie toekomstbeeld met betrekking tot concurrentie uit Azië?’

 
 

0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:



Geef nu als eerste een reactie op:
'Het verschil tussen clicks en bricks verkleint'

 









  Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.