Twinkle | Digital Commerce

Black Friday madness in Nederland?

2017-05-26
180101
  • 2:47

Vrijdag 25 november aanstaande is het zover - Black Friday! De dag dat iedereen massaal inkopen gaat doen; dranghekken bij de winkels, vechtpartijen tussen de schappen vol met lcd-schermen en extreem hoge online traffic met alle gevolgen van dien. Althans, daar staat Black Friday om bekend. Om dit online nog eens over te doen, hebben we maandag 28 november aanstaande Cyber Monday!

Door: gastblogger Norman Blokdijk

Wat zijn Black Friday en Cyber Monday eigenlijk? Donderdag 24 november is het Thanksgiving Day. De vrijdag en maandag erna is het respectievelijk Black Friday en Cyber Monday. Nagenoeg alle winkels bieden hun producten met megakortingen aan, waardoor iedereen alvast inkopen gaat doen voor de kerstdagen.

Hoewel we hier geen Thanksgiving vieren, zien we steeds meer retailers die de vanuit de VS overgevlogen speciale verkoopdagen warm omarmen, in de hoop dat de consument hier ook in grote mate gebruik van gaat maken. Denk bijvoorbeeld aan Mediamarkt, Bol.com en Wehkamp. Elk jaar weer zijn er meer retailers die deze trend volgen, met name online. Helaas zijn de kortingen niet zo spectaculair als in de VS. Online viel vorig jaar op dat de korting beperkt bleef tot “geen verzendkosten”.

Verwachtingen dit jaar
De verwachting is - volgens Adobe Digital Insights - dat in vergelijking met de rest van Europa de Nederlandse consument nog niet overtuigd is van Black Friday of Cyber Monday. Vooralsnog is 12 december de dag met de meeste omzet. Onze zuiderburen lijken wel meer overtuigd; ook hier is 12 december de beste dag, maar Black Friday staat op een zeer goede 2e plek.


Waarom de consument er in Nederland nog niet klaar voor lijkt te zijn, is niet eenduidig. Het lijkt erop dat retailers en consumenten op elkaar aan het wachten zijn. Wanneer retailers met echte goede kortingen komen, maakt de Nederlandse consument daar namelijk wel gebruik van. Maar als retailers het, net als vorig jaar, bij minimale acties houden, wordt de consument niet getriggerd.

Natuurlijk helpt het ook mee dat de vrijdag na Thanksgiving een nationale vrije dag is in de VS, maar je hoeft geen vrije dag te hebben om online tot aankopen over te gaan. Om dit soort (extra) dagen tot een succes te maken, moeten de retailers weten wat de klanten willen. En ja, ook hier komt dus weer onderzoek bij kijken. Het is waar dat Nederlanders gek zijn op kortingen, maar dat is natuurlijk niet alles. Het gebeurt maar al te vaak dat de aanbiedingen die online en offline voorgeschoteld worden, totaal niet relevant zijn, ondanks dat het aankoopgedrag bekend is. Ook hier is segmentatie en personalisatie heel belangrijk!

Tip: Abandoned cart e-mail
Een simpele, snelle en effectieve manier om tijdens deze drukke dagen personalisatie toe te passen, is de abandoned cart e-mail. In deze drukke periode wordt er meer geshopt dan gemiddeld. Dit levert, als het goed is, hogere bezoekersaantallen op. Het zou zonde zijn om hier niet optimaal gebruik van te maken. Als klanten eenmaal in de shop zijn en de intentie hebben iets te kopen door items in het winkelmandje te plaatsen, wil je niet dat ze de winkel vervolgens verlaten! In een fysieke winkel loop je er als verkoper achteraan, in een webshop is de abandoned cart e-mail de verkoper die achter de winkelverlater aanloopt.


In de VS kwam tijdens de feestdagen en met name tijdens Black Friday en Cyber Monday 24% van de omzet uit e-mail. Het is dus de moeite waard om gebruik te maken van een abandoned cart e-mail en misschien een abandoned browse e-mail!

Norman Blokdijk is marketing manager bij Retail Rocket Benelux.