Het regent records voor webverkopen op ‘Singles Day’, het jaarlijkse koopfestijn voor Chinezen. In het eerste uur genereerde Alibaba al voor 3,9 miljard dollar aan verkopen. Toch zorgt het online koopextravaganza niet voor een boost van de Chinese economie.
In 2009 bedacht Alibaba's Jack Ma (foto) als marketingstunt Singles Day. Op de 11e van de 11e kunnen alle ‘singles’ in China elkaar – en bovenal zichzelf – verwennen met een cadeautje. In 6 jaar tijd is Singles Day uitgegroeid tot het ware online koopfeest. In 2013 werd er op één dag voor 5,8 miljard dollar aan producten verkocht, vorig jaar liep dat bedrag op tot het ongeëvenaarde 9,3 miljard dollar. Voor dit jaar is de verwachting dat meer dan 15 miljard dollar aan producten verkocht gaat worden!
Hele Nederlandse e-commerce omzet op één dag
Dat moet lukken: in het eerste uur al werd er voor 3,9 miljard euro aan spullen verkocht en na een halve dag stond de teller bij Alibaba al op bijna 9 miljard dollar. Die 15 miljard dollar is een beetje vergelijkbaar wat Nederland dit jaar online verwacht te verkopen aan producten en diensten. In een heel jaar tijd dus. Inmiddels hebben ook Alibaba’s grootste concurrenten Jd.com en Tencent, eigenaar van de populaire social media platformen QQ en WeChat zich in het koopfestijn gemengd.
Singles Day buiten China
Ook nieuw dit jaar is dat Alibaba probeert Singles Day uit te laten waaien over de hele wereld. Ook AliExpress en Tmall Global doen voor het eerst mee. Dit betekent dat ook buiten China mensen kunnen meeprofiteren van de online aanbiedingen en discounts die op deze dag worden weggegeven. Naar verwachting doen meer dan 40.000 webwinkels mee aan Singles Day, met meer dan 6 miljoen producten in de aanbieding. Zo’n 5.000 merken doen internationaal mee in meer dan 25 landen. Ook interessant: vorig jaar werd 43 procent van alle Singles Day verkopen via smarthone gegenereerd. Met meer dan 700 miljoen Chinezen die een smartphone hebben en de immense populariteit van WeChat is het gemakkelijk voorspellen dat vandaag meer dan 50 procent van alle Singles Day verkopen via de mobiele telefoon zal verlopen.
Economische impact
Toch zullen de ongekende verkopen via Alibaba, Jd.com en Tencent niet leiden tot een boost van de Chinese economie. Chinezen sparen al weken hun online aankopen op, verzamelen lijstjes met ‘wannahaves’ en rekenen op de discounts van webwinkels en merkartikelen die voor hen worden opgespaard. Veel webwinkels en fabrikanten verhogen zelfs voorafgaand aan Singles Day hun prijzen, om op de dag zelf met de hoogste kortingen en discounts voor de dag te kunnen komen. Zij zien Singles Day als een grote marketingstunt. De impact van Singles Day op de Chinese economie zal dan ook beperkt zijn, denk ik zo.
Wijnand Jongen sprak vanochtend vroeg op Radio 1 over Singles Day. U kunt het fragment hier terugluisteren.