Singles Day zal de boeken in gaan als de drukste dag in de geschiedenis van e-commerce tot nu toe. De Chinese webwinkelreus Alibaba liet weten dat het vorige eigen verkooprecord om 11.50 uur lokale tijd werd verbroken. Bij Jd.com was dat acht minuten later het geval.
Singles Day werd in de jaren negentig bedacht als een soort Valentijnsdag voor Chinese vrijgezellen. Vanaf 2009 besloten steeds meer webshops om op 11 november fikse kortingen te bieden. Het fenomeen is inmiddels ook naar ons land overgewaaid.
Twinkle100 voorbij in een halve dag
Alibaba liet weten dat binnen een uur op deze Singles Day al voor 3,9 miljard dollar was verkocht op zijn platforms. Om tien voor twaalf - in China is het zeven uur vroeger - zou het record van vorig jaar zijn verbroken. Op dat moment was voor 8,98 miljard dollar verhandeld, meer dan de omzet van de honderd grootste online verkopers in Nederland in het hele vorige jaar (6 miljard euro, bron Twinkle100).
Jd.com
Concurrent Jd.com liet via Twitter weten dat het verkooprecord van vorig jaar om 11.58 uur werd verbroken, 8 minuutjes later dan bij Alibaba. De twee bedrijven voerden publiekelijk een strijd in de aanloop naar deze Singels Day. Alibaba zou exclusiviteit eisen van kledingverkopers rond het uitverkoopcircus; wie ook stunt op Jd.com, wordt gestraft, bijvoorbeeld met lagere rankings.
Klacht
Jd.com diende een klacht in bij de Chinese mededingingsautoriteit, waarop Alibaba reageerde: ‘Ze kunnen simpelweg niet op tegen de superieure ervaring die wij zowel consumenten als merchants bieden, noch tegen onze logistieke schaal.’
Amazon heeft de strategie gekozen om langzaam uit te rollen, terwijl Aliexpress al snel de mogelijkheid bood voor locale sites en internationale bestellingen.