Twinkle | Digital Commerce

Same day delivery: wie zit er op te wachten?

2017-11-11
180101
  • 3:05

Haast iedere dag presenteert zich een dienstverlener die start met same day delivery.  Wat ik me afvraag: zit de online koper nou echt  te wachten op deze logistieke service? De cijfers uit Groot-Brittannië zijn nogal ontnuchterend.
 
Ik word altijd heel enthousiast als webshops in hun checkout verschillende afleveropties bieden. Om de belangrijkste opties maar te noemen:

  • Een levermogelijkheid op meer afleveradressen dan alleen het factuuradres
  • Oppikken bij een afhaalpunt van de aanbieder of bij een afhaalpunt van een landelijk afhaalpuntennetwerk
  • Kunnen kiezen voor een specifieke afleverdag
  • Kunnen kiezen voor een specifieke afleverdag en een specifiek aflevertijdvak

In de ontwikkeling van afleveropties, die de service naar online kopers sterk verbetert, is in de afgelopen jaren same day delivery steeds vaker in beeld gekomen. In de UK ging Shutl daar zelfs overheen, met levering binnen 90 minuten. Same day delivery is in het e-commerce circus toch een bijzonder kunstje op het slappe koord, dus de ‘oh’s’ en de ‘ah’s’ zijn niet van de lucht. De aandacht van de toeschouwers heb je in ieder geval te pakken. Maar zitten we er op te wachten ? Zijn we bereid om ervoor te betalen ? Zijn webshops en logistieke dienstverleners bereid om zwaar te oefenen en te investeren in dit hoogwaardige serviceproduct ?

Interesse Britse shoppers nihil
Mocht je het nog niet scherp in beeld hebben: de Britse Engelse e-commerce markt loopt een x-aantal (‘x’ is naar mijn idee ongeveer 4 jaar) voor op de directe ‘volgers’ in Europa: Duitsland, Scandinavische landen, Nederland en Frankrijk. Ook op het logistieke vlak is dat zo en we kunnen dan ook veel leren van de ontwikkelingen aan de andere kant van het Kanaal. Natuurlijk is Groot-Brittannië als land qua omvang niet te vergelijken met Nederland, maar ook de UK heeft in allerlei regio’s  een bevolkingsdichtheid die sterk vergelijkbaar is met Nederland. Denk bijvoorbeeld aan de metropool Londen.

Dan de cijfers, de feiten:  IMRG (een Britse belangenorganisatie) en Metapack rapporteren maandelijks over de e-commerce last mile: Hoeveel orders zijn cross-border, hoeveel next day delivery, hoeveel standard delivery?  En dus ook: hoeveel same day delivery?



Uit de grafiek van IMRG & Metapack blijkt dat same day delivery een aandeel heeft van minder dan 0,1 procent. Minder dan 1 op de 1000 orders is een same day delivery order. ‘Economy’ (levertijd 2 dagen) is veruit dominant in de UK, gevolgd door next day delivery (levertijd 1 dag). Andere grafieken laten zien dat next day delivery in populariteit nog steeds wat aan het toenemen is. Economy neemt in populariteit iets af. Op de enorme Britse markt stelt same day delivery nauwelijks iets voor.


Same day delivery dan maar gewoon niet doen?
Het bovenstaande wil niet zeggen dat same day delivery geen zin kan hebben.Wel heb ik er de volgende gedachten over:

1. Same day delivery zal een exclusieve afleveroptie blijven, er zal slechts een (zeer) beperkte markt voor zijn

2. Als je, zoals bijvoorbeeld Nespresso of Coolblue, al brede mogelijkheden biedt op het gebied van afleveropties, dan is same day delivery het ‘toefje op de taart’ .

3. Als je als webshop nog maar aan het begin staat van het aanbieden van afleveropties (en dat zijn helaas nog steeds heel erg veel partijen), investeer dan alsjeblieft eerst in afleveropties waar je klanten nu al echt op zitten te wachten. Bied de click & collect mogelijkheid om af te halen bij je eigen webshop of bij een nationaal afhaalpunt of maak het mogelijk dat jouw klant voor een afleverdag kan kiezen.

E-fulfilment uitdagingen
Natuurlijk is het niet mijn bedoeling om same day delivery af te doen als een entertainmentnummer of als een culinair hoogstandje. Logistiek gezien is het echt een prestatie van formaat. Maar de logistiek van webwinkels staat op dit moment voor zulke grote uitdagingen door de sterk stijgende volumes en de verbreding in type producten en branches, dat een focus op een professionalisering van de basisprocessen heel, heel hard nodig is.