Twinkle | Digital Commerce

Waarom Zalando alles goed doet

2017-05-26
409182

Zalando heeft zich in relatief korte tijd een vaste plaats op Nederlandse markt verworven. Mijn voorspelling is dat, na Zalando, meer (grote) Duitse online spelers zich gaan richten op de Nederlandse markt.


Duitse ondernemers vinden de Nederlandse online markt aantrekkelijk. Ze zien ons landje als een perfect eerste doel in hun internationalisatie strategie. De Nederlandse consument koopt graag online en het prijsniveau is vergelijkbaar met dat in de Duitse markt. Daarbij komt dat Duitse online bedrijven geen kruideniers zijn. Ze denken groot en weten zich goed te richten op het aantrekken van investeerders. Zalando is daar een typisch voorbeeld van. Twee jonge ondernemers hebben een goed idee en gaan langs bij de Samwer broeders (European Founders), Tengelmann of Holtzbrinck. Daar halen ze miljoenen op voor hun nationale en internationale plannen. Daarna wordt vol gas gegeven op de thuismarkt en internationaal. Snelle marktverovering is het doel.

Zalando’s expansiestrategie
Ondanks de gigantische cash-burn-rate is Zalando geen bedrijf dat het geld zomaar over de balk smijt. Van de 100 procent aandelen die de oprichters in het begin hadden, is inmiddels minder dan 10 procent overgebleven en ondertussen zit nagenoeg iedere zichzelf respecterende e-commerce investeringsmaatschappij met aanzienlijke bedragen in Zalando. Daarmee is Zalando too big to fail. Hierdoor is snelle groei mogelijk. Zalando is inmiddels vertegenwoordigd in 6 Europese landen, Japan en Brazilië. Ze volgen steeds dezelfde en enige juiste strategie: de shop optimaal aanpassen aan de lokale markt.

Televisiereclames en agressieve online campagnes
De eerste daad die Zalando bijvoorbeeld bij de marktentree in Nederland verrichte, was het aanvragen van het Nederlandse Thuiswinkel Waarborg, het verkrijgen van een Nederlands adres en telefoonnummer en de implementatie van iDeal. Daarmee heeft Zalando zich direct tussen de grote spelers in Nederland geplaatst en zich verzekerd van een conversion rate die het toelaat ook in Nederland geld te ‘verbranden’ met televisiereclames en agressieve online campagnes.

Wat betekent dit voor de Nederlandse online markt?
Mijn voorspelling is dat over een paar jaar onze thuismarkt verder gedomineerd wordt door grote spelers als Amazon (wanneer zouden ze naar Nederland komen?), Bol.com, Zalando, Otto, Wehkamp.nl, H&M et cetera. Net als de Duitsers zullen wij Nederlanders steeds meer worden ‘gedwongen’ om te shoppen in de grotere warenhuizen in plaats van in de kleinere niche winkels. Uiteraard zal er altijd ruimte zijn voor de niches, maar kunnen die zich straks nog staande houden ten opzichte van al het marketinggeweld van de grote spelers? Ook in Nederland zullen door deze grote partijen de tarieven voor AdWords omhoog gestuwd worden. We zien deze abnormale bedragen per klik al terug in bijvoorbeeld Duitsland en de UK.

Wie niet sterk is moet slim zijn…
Met al het geweld van de grote online spelers wordt het voor de Nederlandse webshops zaak om creatief te zijn of aan te haken bij de platformen van de grote jongens. If you can’t beat them, join them?!