Zalando heeft zich in relatief korte tijd een vaste plaats op Nederlandse markt verworven. Mijn voorspelling is dat, na Zalando, meer (grote) Duitse online spelers zich gaan richten op de Nederlandse markt.
Duitse ondernemers vinden de Nederlandse online markt aantrekkelijk. Ze zien ons landje als een perfect eerste doel in hun internationalisatie strategie. De Nederlandse consument koopt graag online en het prijsniveau is vergelijkbaar met dat in de Duitse markt. Daarbij komt dat Duitse online bedrijven geen kruideniers zijn. Ze denken groot en weten zich goed te richten op het aantrekken van investeerders. Zalando is daar een typisch voorbeeld van. Twee jonge ondernemers hebben een goed idee en gaan langs bij de Samwer broeders (European Founders), Tengelmann of Holtzbrinck. Daar halen ze miljoenen op voor hun nationale en internationale plannen. Daarna wordt vol gas gegeven op de thuismarkt en internationaal. Snelle marktverovering is het doel.
Zalando’s expansiestrategie
Ondanks de gigantische cash-burn-rate is Zalando geen bedrijf dat het geld zomaar over de balk smijt. Van de 100 procent aandelen die de oprichters in het begin hadden, is inmiddels minder dan 10 procent overgebleven en ondertussen zit nagenoeg iedere zichzelf respecterende e-commerce investeringsmaatschappij met aanzienlijke bedragen in Zalando. Daarmee is Zalando too big to fail. Hierdoor is snelle groei mogelijk. Zalando is inmiddels vertegenwoordigd in 6 Europese landen, Japan en Brazilië. Ze volgen steeds dezelfde en enige juiste strategie: de shop optimaal aanpassen aan de lokale markt.
Televisiereclames en agressieve online campagnes
De eerste daad die Zalando bijvoorbeeld bij de marktentree in Nederland verrichte, was het aanvragen van het Nederlandse Thuiswinkel Waarborg, het verkrijgen van een Nederlands adres en telefoonnummer en de implementatie van iDeal. Daarmee heeft Zalando zich direct tussen de grote spelers in Nederland geplaatst en zich verzekerd van een conversion rate die het toelaat ook in Nederland geld te ‘verbranden’ met televisiereclames en agressieve online campagnes.
Wat betekent dit voor de Nederlandse online markt?
Mijn voorspelling is dat over een paar jaar onze thuismarkt verder gedomineerd wordt door grote spelers als Amazon (wanneer zouden ze naar Nederland komen?), Bol.com, Zalando, Otto, Wehkamp.nl, H&M et cetera. Net als de Duitsers zullen wij Nederlanders steeds meer worden ‘gedwongen’ om te shoppen in de grotere warenhuizen in plaats van in de kleinere niche winkels. Uiteraard zal er altijd ruimte zijn voor de niches, maar kunnen die zich straks nog staande houden ten opzichte van al het marketinggeweld van de grote spelers? Ook in Nederland zullen door deze grote partijen de tarieven voor AdWords omhoog gestuwd worden. We zien deze abnormale bedragen per klik al terug in bijvoorbeeld Duitsland en de UK.
Wie niet sterk is moet slim zijn…
Met al het geweld van de grote online spelers wordt het voor de Nederlandse webshops zaak om creatief te zijn of aan te haken bij de platformen van de grote jongens. If you can’t beat them, join them?!
Ik mis nog wel een mobiele presence van Zalando.
Ze doen niet alles goed ;-) want ze werken met Selektvracht. Als die een adres niet vinden geven ze gewoon op dat je niet thuis was.
Maar verder wel erg veel bereikt in een korte periode, daar is menig e-commerce bedrijf jaloers op.
Hoi Jeroen,
Toch wat beter het Duitse nieuws lezen, het is niet alles goud wat er blinkt bij Rocket / Zalando.
Een maand geleden werd al bekend dat een belangrijk deel van het (senior) managment en was opgestapt http://www.internetworld.de/Nachrichten/E-Commerce/Dienstleistungen/Mitarbeiter-Exodus-bei-Rocket-Internet-Inkubator-im-Umbruch-62642.html
Vandaag werd bekend dat zij bezig zijn om concurrende initiatieven op te starten http://www.internetworld.de/Nachrichten/E-Commerce/Dienstleistungen/Konkurrenz-fuer-Rocket-Internet-Der-Angriff-des-Oryx
Natuurlijk doet Rocket veel dingen wel goed, zullen zien of het betreft Zalando genoeg is om de gewenste exit binnen 3/4 jaar te realiseren. Spreek je volgende week tijdens wwvd.
Beste Lennert,
De artikelen die jij aanhaalt gaan over personele problemen bij Rocket Internet, een van de investeringspartijen in Zalando en hebben geen directe relevantie op het stuk van Jeroen.
Jeroen heeft het over de marketing- en internationaliseringsaanpak van Zalando.
Het is inderdaad af te wachten of Zalando en alle anderen agressief gefinancierde ecommerce projecten ooit Geld gaan opleveren.
Onlangs bekende Karl-Erivan Haub, eigenaar van Tengelmann (welke o.a. ook in Zalando zit) dat geen enkele van zijn 20 ecommerce participaties winst maakt. Quote: "sommigen zouden winst kunnen maken als ze geen geld meer voor marketing uitgeven..."
De volgende bubbel dus wellicht.
waarom wordt selektvracht weer afgekraakt, bij post nl gaat nog veel meer fout
Inderdaad is Zalando erg interessant om te volgen. Ik stoor me alleen aan de ondeskundigheid van dit artikel;
1) "Ondanks de gigantische cash-burn-rate is Zalando geen bedrijf dat het geld zomaar over de balk smijt. Van de 100 procent aandelen die de oprichters in het begin hadden, is inmiddels minder dan 10 procent overgebleven en ondertussen zit nagenoeg iedere zichzelf respecterende e-commerce investeringsmaatschappij met aanzienlijke bedragen in Zalando."
- Er wordt gesuggereerd dat het bedrijf het geld niet zomaar over de balk gooit omdat er veel investeerders participeren in de webshop. Dat is niet logisch.
- Het was in dit verband logisch geweest om te refereren aan de grote deskundigheid op het gebied van het meten van de effectiviteit van de marketinguitgaven bij Zalando. De kennis die het bedrijf heeft om al haar marketincampagnes (on- en offline) te meten wordt alom geprezen.
2) 'Daarmee is Zalando to big to fail.'
Hiermee wordt een term aangehaald die niets te maken heeft met de investeringen in een webshop. To big to fail is een term die gebruikt wordt om banken aan te duiden die te groot zijn om failliet te worden verklaart. Het is niet logisch om dit over een webshop te zeggen en dus verwarrend voor de lezer.
Ik had beter verwacht van Twinkel.
@Diederik: deze posting etaleert de interessante persoonlijke visie van blogger Jeroen Leenders, niet te verwarren met een nieuwsbericht.
@Diederik: het is Twinkle niet Twinkel ;-)
Zalando is al jaren één van onze beste online partners en sinds lancering is het eigenlijk alleen maar beter & meer geworden.
De unieke kortingscode strategie van Zalando voor Nederlandse begrippen heeft tevens voor waanzinnige conversie & grote stijging marktaandeel gezorgt. Nu pas snappen Nederlandse partijen meer en meer hoe ze hier ook gebruik van kunnen maken.
Wat SEO opbouw betreft kan Zalando ook nog flink verbeteren. 388 interne links vanaf de voorpagina...
Zalando doet misschien wel veel goed, maar hun klantenservice
is om te huilen. Neem nu dit voorbeeld uit de pratijk: twee weken
terug ontbrak een gedeelte van een zending. Ik belde met de
klantenservice in de (ijdele) hoop dat dit met een telefoontje
snel opgelost zou zijn. Niets was minder waar: Ik moest wachten op
een mail. In de mail stond dat ik een formulier moest downloaden, uitprinten en vervolgens opsturen naar hun kantoor in Berlijn (!) tezamen met een kopie van mijn paspoort (welja). Niet normaal natuurlijk, maar ik wilde dat artikel alsnog geleverd, dus vooruit.
Na dagen wachten en weken wachten vandaag maar weer gebeld en....verrassing! Of het formulier maar nog een keer wil opsturen zodat ze er nog een keer naar kunnen kijken.
Maar natuurlijk, graag zelfs! Wanneer er bedrijven zijn die dit beter doen heeft Zalando geen schijn van kans. Ik koop er alvast niet meer.
Want een bedrijf kan nog zo'n uitgebreid assortiment hebben,wanneer ze niet zuinig op hun klanten zijn ontstaat er geen klantenbinding en dat is toch nodig willen klanten terugkomenom er nog een keer te bestellen, nietwaar?
Bijna een jaar na het uitkomen van dit artikel, zie je dat Zalando nog steeds groeit. Zalando pakt door en dat merk je... Als consument met de aanwezige on- en offline media uitingen, als online ondernemer aan het alsmaar toenemende succes van de samenwerking met partijen zoals Zalando. Andere grote (online) partijen lijken voorbij zijn gegaan door Zalando.
ik heb niet gemerkt dat jullie alles goed doen , want mijn schoenen hebik niet gekregen watn mijn bestelling was geanuleeerd twerwiijl ze nog steeds op de site staan en jullie zeggen dat ze er niet meer zijn dus zo goed zijn ze niet -______-
@<cite>Tim Beeren zit jij nog op de zolderkamer spookjes te verkopen.</cite>
Nee hoor Bert, wat dan?
@Tim Beeren: 16,932 as we speak.
Vrijwel een jaar later is te zien dat Zalando ook Belgie weet te veroveren. Zo hebben zij afgelopen woensdag de BeCommerce award mogen ontvangen. Een top prestatie. Ik denk dat menig webshop nog steeds veel van deze Europese retailer kan leren.