Veilingsites als Vakantieveilingen.nl en groepskorting initiatieven als Groupon zijn immens populair. Duizenden consumenten bieden via de sites op goedkope vakanties of dagjes uit en profiteren van de collectieve kortingen die ze kunnen krijgen.
Voor webwinkeliers kunnen deze websites interessante partners zijn, de sites hebben immers een groot bereik en kunnen je helpen in één klap veel klanten te krijgen. Maar hier kleven ook risico’s aan.
Veiling- en kortingssites
Via websites als Vakantieveilingen.nl en Hotelkamerveiling.nl biedt de consument op producten en diensten van allerlei bedrijven. De hoogste bieder mag aan het eind van de veiling zijn prijs betalen voor het product, die vaak veel lager ligt dan de marktwaarde. En dan zijn er nog de zogenaamde Deal for a Day websites als iBood en Onedayonly.nl: één dag lang krijgt de koper de kans met een fikse korting een bepaald product te kopen. Een zelfde soort initiatief vormen groepskortingsites als Groupon. Wanneer voldoende kopers meedoen aan een uitverkoopactie kunnen producten en diensten tegen een leuk prijsje aangeschaft worden. Vaak gaat het hier om vouchers die een bepaalde periode gebruikt kunnen worden, meestal bij restaurant of cafés en altijd in de omgeving van de stad waar de gebruiker woont.
Interessant voor webwinkeliers?
Voor jou als webwinkeliers kunnen websites als deze interessant zijn om mee samen te werken. De websites hebben vaak een grote groep leden en kunnen je product zo in één klap bij veel consumenten onder de aandacht brengen. Erg interessant wanneer je bijvoorbeeld een product in de markt zet dat nog niet veel bekendheid heeft, tevreden kopers kunnen je product vervolgens aardig wat buzz meegeven. Ook interessant kan het zijn wanneer je een groot aantal aangekochte producten niet meer lijkt te gaan verkopen, of je product niet goed meer loopt. Verkopen tegen een lagere prijs is immers beter dan helemaal niet verkopen.
De risico’s
Bedenk je wel dat je flink inlevert op je marge door samen te werken met partijen als deze. De kortingen waarmee producten verkocht worden zorgen ervoor dat je marge per product lager wordt en vaak vraagt de website zelf een commissie voor elk verkocht product. In feite loop je dus omzet mis die je eventueel had kunnen draaien. Vooral over Groupon gaan dan ook verschillende horror-verhalen de ronde over voornamelijk restaurant- en café eigenaars die tijdenlang verlies draaien door instemming met een Groupon-campagne. Denk dus goed na of zo’n actie aansluit bij jouw situatie en of samenwerking je zoveel gaat opleveren dat het een kleinere marge waard is.
Reclame
In tegenstelling tot affiliate of vergelijkingswebsites kun je samenwerking met een veiling- of groepskortingsite beter niet zien als een verkoopkanaal, maar meer als een vorm van reclame. Zie het als investering die je publiciteit oplevert. Je zult verkopen, maar in feite omzet verliezen. Het ‘verlies’ dat de samenwerking je kost is als het ware de prijs die je betaalt voor de reclame. Reclamekosten die je rechtstreeks aan je klant betaalt, en waarmee je als je het goed aanpakt waardevolle goodwill kweekt bij je (toekomstige) klant.
Dit geldt niet alleen voor webshops, maar vooral ook voor Hoteliers. Zodoende kunnen zij van een bezetting van 75% gemakkelijk en snel naar 90% stijgen. Mede omdat de veiling websites het mogelijk maken om alleen de laatste 10 dagen open te zetten. Dat is de enige voowaarden die gehandhaafd wordt vanwege de lage prijzen.
Vergeet niet dat de leveranciers namelijk het belangrijkste zijn voor de veiling websites.
Goed artikel DirkJan, bekijk ook eens www.veilingacties.nl deze veiling site is sinds 15 oktober live, ziet er erg mooi uit.
Veilingacties.nl is schijnbaar behoorlijk dubieus. Was ik een keer (eindelijk) de "hoogste bieder" konden ze niet leveren, zwaar kut...
Beste Joris,
Zou je mij eens kunnen aangeven wat je accountgegevens zijn, want dan kan ik voor je kijken waar het fout is gegaan. Zodoende werken wij met leveranciers die uitleveren en dan kunnen wij daarop actie ondernemen. Alvast bedankt.
Joris, eindelijk een keer de hoogste bieder?? Veilingacties.nl bestaat nog niet zo lang, dus de kans dat er zoveel bieders zijn dat je iedere keer wordt overboden lijkt mij hoogst onwaarschijnlijk. Heb laatst eens getest en had het artikel 2 dagen later in huis. Maar goed, daar gaat het artikel niet over. ik denk dat als je als aanbieder zelf nog niet zoveel bereik op internet hebt dat je best het bereik van een veilingsite of groepskortingsite kunt gebruiken om een actie te initieren. Dit soort partijen begrijpen vaak heel goed hoe online bereik werkt, hebben vaak een omvangrijke e-maildatabase en adverteren grootschalig via affiliatie- en/of bannernetwerken. Check dus wel even goed of ze wel echt bereik hebben. Het is dan inderdaad een soort reclameplatform. Het doel van dit soort sites is bezoekers te regelen. Beter een vol bungalowpark voor de helft van de prijs dan een leeg bungalowpark. Je kunt overwegen er allemaal niet mee samen te werken, maar veilingsites zijn er nu eenmaal en krijgen steeds meer invloed op de online markt. Affiliates en vergelijkingsites blijven interessant door hun bereik, afrekenmodellen, creativiteit en diversheid, maar voor de leisure- en reisbranche zijn veilingsites en groepskortingsites een welkome aanvulling die momenteel gewaardeert worden door de consument.
Vaak geboden op veilingen en zodra ik wat gewonnen had is het altijd netjes afgehandeld.