Twinkle | Digital Commerce

Wel of niet samenwerken met veiling- en groepskortingsites?

2017-05-26
180101

Veilingsites als Vakantieveilingen.nl en groepskorting initiatieven als Groupon zijn immens populair. Duizenden consumenten bieden via de sites op goedkope vakanties of dagjes uit en profiteren van de collectieve kortingen die ze kunnen krijgen.

Voor webwinkeliers kunnen deze websites interessante partners zijn, de sites hebben immers een groot bereik en kunnen je helpen in één klap veel klanten te krijgen. Maar hier kleven ook risico’s aan.

Veiling- en kortingssites
Via websites als Vakantieveilingen.nl en Hotelkamerveiling.nl biedt de consument op producten en diensten van allerlei bedrijven. De hoogste bieder mag aan het eind van de veiling zijn prijs betalen voor het product, die vaak veel lager ligt dan de marktwaarde. En dan zijn er nog de zogenaamde Deal for a Day websites als iBood en Onedayonly.nl: één dag lang krijgt de koper de kans met een fikse korting een bepaald product te kopen. Een zelfde soort initiatief vormen groepskortingsites als Groupon. Wanneer voldoende kopers meedoen aan een uitverkoopactie kunnen producten en diensten tegen een leuk prijsje aangeschaft worden. Vaak gaat het hier om vouchers die een bepaalde periode gebruikt kunnen worden, meestal bij restaurant of cafés en altijd in de omgeving van de stad waar de gebruiker woont.

Interessant voor webwinkeliers?
Voor jou als webwinkeliers kunnen websites als deze interessant zijn om mee samen te werken. De websites hebben vaak een grote groep leden en kunnen je product zo in één klap bij veel consumenten onder de aandacht brengen. Erg interessant wanneer je bijvoorbeeld een product in de markt zet dat nog niet veel bekendheid heeft, tevreden kopers kunnen je product vervolgens aardig wat buzz meegeven. Ook interessant kan het zijn wanneer je een groot aantal aangekochte producten niet meer lijkt te gaan verkopen, of je product niet goed meer loopt. Verkopen tegen een lagere prijs is immers beter dan helemaal niet verkopen.

De risico’s
Bedenk je wel dat je flink inlevert op je marge door samen te werken met partijen als deze. De kortingen waarmee producten verkocht worden zorgen ervoor dat je marge per product lager wordt en vaak vraagt de website zelf een commissie voor elk verkocht product. In feite loop je dus omzet mis die je eventueel had kunnen draaien. Vooral over Groupon gaan dan ook verschillende horror-verhalen de ronde over voornamelijk restaurant- en café eigenaars die tijdenlang verlies draaien door instemming met een Groupon-campagne. Denk dus goed na of zo’n actie aansluit bij jouw situatie en of samenwerking je zoveel gaat opleveren dat het een kleinere marge waard is.

Reclame
In tegenstelling tot affiliate of vergelijkingswebsites kun je samenwerking met een veiling- of groepskortingsite beter niet zien als een verkoopkanaal, maar meer als een vorm van reclame. Zie het als investering die je publiciteit oplevert. Je zult verkopen, maar in feite omzet verliezen. Het ‘verlies’ dat de samenwerking je kost is als het ware de prijs die je betaalt voor de reclame. Reclamekosten die je rechtstreeks aan je klant betaalt, en waarmee je als je het goed aanpakt waardevolle goodwill kweekt bij je (toekomstige) klant.