Twinkle | Digital Commerce

Reviews: die maken ze toch niet zelf?

2017-05-26
180101
  • 3:09

Iedere webshop wil ze graag hebben, iedereen wil ze graag lezen maar niemand wil ze schrijven. Of toch wel? Bij sommige grote webshops lijken ze spontaan aan te komen waaien. Reviews!

Ik doe niets liever

Daar waar ik regelmatig meewarig naar de lege review velden in mijn webshop kijk, doen veel collega aanbieders het veel beter. Hun klanten doe niets liever dan om na een aankoop even terug te keren naar de webshop en daar potentiële klanten over te halen om dit product toch vooral ook te kopen. Of hen juist te behoeden voor de grootste miskoop in hun leven. Zoiets doe je gewoon voor je medemens. Het is een kleine moeite en je vindt het zelf ook prettig als anderen een review achter laten.

Ik en mijn online huisleverancier

Ik ben wel eens jaloers op de hondstrouwe klanten van mijn collega aanbieders. Ze zoeken het grote boze internet af op zoek naar de beste deals en komen toch altijd weer uit bij hun online huisleverancier. Zo las ik enige tijd geleden een review op Wehkamp.nl van een klant die iedereen wilde laten weten dat hij er in geslaagd was om na eindeloos zoeken toch de Playmobil Dinosaurus met vulkaan te vinden. Wehkamp.nl leverde het ding nog wél voor Sinterklaas tegen bovendien een onverslaanbare prijs. Hij kon zijn geluk niet op. Ik stond erbij en keer ernaar. Mijn stadsgenoten waren er niet alleen in geslaagd om deze klant langs mijn bovenste zoekresultaat op Google heen te leiden, de volgende dag bezorging als onbetrouwbaar te laten klinken maar ook om hem te laten geloven dat de € 15,- die hij teveel betaalde een megadeal was. En als kers op de slagroom deelde deze klant zijn geluk met de hele wereld in een review. Ik wilde Wehkamp.nl bellen om de klantgegevens van deze klant desnoods voor veel geld te kopen maar realiseerde me al snel dat mijn collega’s nooit het geheim van zulke top-klanten zouden verkwanselen voor een paar euro.

Armo houdt van Neckermann

Maar het kan natuurlijk altijd beter. Daar waar Wehkamp.nl erin slaagt om bij vrijwel ieder product één of meerdere reviews te verzamelen, loopt Neckermann voorop in klantentrouw. Wat te denken van Armo? Deze klant is goud waard want hij is niet alleen miljonair, hij verbrast zijn kapitaal in de webshop van Neckermann én hij doet niets liever dan reviews schrijven.

Armo heeft zijn liefde voor reviews schrijven pas begin dit jaar ontdekt. Op 4 januari begon het met een vitrinekast en na wat voorzichtige pogingen met een gestoffeerd bed en een overtrekset ging Armo al binnen een paar weken los met een TV-wandkast en een boxspring.

Alles is even leuk!

Armo lijkt niet te stoppen. Iedere dag moet hij reviews schrijven, het lijkt wel een verslaving. Alles is ook even leuk. Na ruim een half jaar staat de teller op 239 aankopen waarvan er 216 na begin juni zijn beoordeeld met een review. Zo beoordeelde Armo op 10 juni niet alleen drie TV’s die hij kort daarvoor had besteld maar ook een laptop, een bermuda, een fiets, een broek, vier slips, een topje, een sweater en niet te vergeten een stoelhoes. Natuurlijk bedankt hij zijn huisleverancier op gepaste wijze ‘Heel goede producten en altij netjes,snel en corect. Neckerman heel goede bedrijf..Alles is prima...’ Ik neem aan dat Neckermann de grammaticale fouten van Armo graag voor lief neemt. Zo’n klant moet je koesteren.

Had ik ze maar!

Klanten zoals Armo zijn natuurlijk een hoge uitzondering maar ik zou zo graag eens willen praten met een paar review schrijvers van bijvoorbeeld Wehkamp.nl, Neckerman en Bol.com. Wat drijft hen om hetzelfde product dat ik verkoop wel bij hen te beoordelen maar niet bij mij? Ik krijg er soms gevoelens bij die ik maar snel wegdruk want we hebben het hier tenslotte over keiharde succesverhalen. Ik heb wel eens horen zeggen dat een paar studenten goud verdienen aan het schrijven van reviews maar dat gaat er bij mij niet in. Want reviews schrijven dat doe je voor elkaar.