Stel, een Belg koopt online in Nederland een fles wijn, een wijngids en een stel wijnglazen in één wijnshop. Het incasseren van het orderbedrag, het orderpicken, het verpakken, verzenden is allemaal nog wel te doen voor de webwinkelier. Fiscaal-juridisch is dit echter een complete nachtmerrie!
Als je dit administratief niet goed oplost, dan krijg je de business case voor online-wijnverkoop nooit rond. Op bovenstaande order zijn vier(!) verschillende soorten belastingen van toepassing. Een fiks gigantische administratief monster heb je dus zo te pakken. Lees verder en huiver!
Gisteren stond de fiscus op te stoep. Dankzij het motto: 'Als we niet betalen, dan wil men vast wel eens langskomen' had ik eindelijk aandacht. Al een tijd probeer ik de Belastingdienst namelijk duidelijk te maken dat online-wijnverkoop, fiscaal gezien, een nachtmerrie is.
Op de website van de Belastingdienst is onder andere het volgende te lezen:
“....Bij levering van accijnsgoederen aan particulieren maakt het voor de heffing van de btw verschil wie het vervoer verzorgt: de particulier of de leverancier.
De particulier verzorgt zelf het vervoer van de accijnsgoederen naar zijn eigen land. In dit geval geldt het oorsprongslandbeginsel. De btw wordt geheven in het land van verkoop.
De leverancier verzorgt het vervoer van de accijnsgoederen naar het andere EU-land. In dit geval geldt het bestemmingslandbeginsel: de levering is belast in het andere EU-land. De leverancier moet dan de btw voldoen in dat andere EU-land. De leverancier verricht dan een 'afstandsverkoop' die is belast in het EU-land van aankomst van het vervoer, óók als hij de drempel voor afstandsverkopen niet overschrijdt, en ook als hij in zijn EU-land als een zogenoemde kleine-ondernemer wordt aangemerkt....”
Om dit te begrijpen moeten we even terug naar het voorbeeld:
Stel, een Belg koopt online in Nederland een fles wijn, een wijngids en een tweetal wijnglazen in een wijnshop:
- Over de fles wijn dient dan het hoge Belgische btw-tarief (21 procent) in rekening gebracht te worden en eveneens in Belgie afgedragen te worden;
- Over de wijngids dient het lage Nederlandse btw-tarief (6 procent) in rekening gebracht te worden;
- Over de wijnglazen dient het hoge Nederlandse btwv-tarief (19 procent) in rekening gebracht te worden;
- Over de verzendkosten dient het hoge Nederlandse btw-tarief (19 procent) in rekening gebracht te worden. Voor verzending geldt altijd het btw tarief van het land van oorsprong;
- Over de wijn dient het Belgische accijnsbedrag in rekening gebracht te worden en tevens in Belgie afgedragen te worden.
Rekenvoorbeeld:
Hieronder vindt u een rekenvoorbeeld aan de hand van een fictieve bestelling:
1 fles wijn à 10 euro ex btw
1 wijngids à 6 euro ex btw
2 glazen à 5 euro ex btw
1 keer verzending à 8 euro ex btw
Hoeveel moet er van welke belastingen in welk land aangegeven en afgedragen worden?
* In Nederland aan btw: (2 x 5 euro)*0,19 + 6 euro*0,06 + 8 euro*0,19 = 3,78 euro
* In Belgie aan btw: 10 euro*0,21 = 2,10 euro en ook aldaar aangeven en afdragen
* In Belgie aan accijns: 0,75 *0,47 euro = 0,35 euro en ook aldaar aangeven en afdragen
(In dit voorbeeld is uitgegaan van het feit dat accijns als kostenfactor verdisconteerd zit in de wijnprijs ex btw. Er moet namelijk btw over accijns geheven worden.)
O ja: betaalde accijns in Nederland kan bij het aantonen van de levering in Belgie én de betaling in Belgie, weer teruggevorderd worden van de Nederlandse fiscus.
27 EU landen
Mocht je als wijnverkopende webwinkelier alleen maar leveren in Nederland en Belgie, dan is het nog enigszins te overzien. Maar ja, het internet houdt nou eenmaal niet op bij de Nederlandse en Belgische grens. Met een beetje pech doe je als webwinkelier 27 btw-aangiftes per periode en 27 accijnsaangiftes ...
Van de vele duizenden afstandverkopers van wijn in Europa zijn er zover ik weet maar twee die deze EU-regels correct uitvoeren. Niemand weet dit, en als je het al weet, is het ontzettend complex dit fiscale monster in administratief goede banen te leiden.
Toen ik de heren van de Belastingdienst vertelde dat de Nederlandse fiscus wellicht miljoenen aan btw en accijns laat liggen bij buitenlandse online-wijnwinkels, die uiteraard allemaal geen aangifte doen in Nederland, moest men toch een beetje besmuikt lachen....
EU = Enormously Unusefull?
Ralph, ik adviseer je om je wijn te laten verzenden vanuit een niet-EU land. De factuur voor de consument moet dan ook uit dat niet-EU land komen. Ik wil je daar graag bij helpen.
Geweldig dat er mensen zijn die deze kant van de medaille even in beeld brengen. De overheden zijn totaal niet klaar om met de ondernemers op een normale manier aan de slag te gaan. En de ondernemers ook niet. Dit is een pracht voorbeeld. En iedere ondernemer kan op bovenstaand voorbeeld wel te pakken worden genomen. Je wordt immers geacht de regels te kennen. Daar moet je dan wel een soort schriftgeleerde voor zijn. Nee de EU is nog ver te zoeken. Voldende item over de nieuwe douaneregels mbt tot invoer van wijn?
Beste Martin,
Ik ben zeer benieuwd welke voordelen dit kan bieden en of dit kan opwegen tegen de nadelen die dit weer met zich meebrengt.
Zou je daar iets meer over kunnen vertellen?
Groeten
Ralph
Beste Julian
De accijnsregels zijn gelijk aan de btw regels. De accijns van het land van bestemming dient in rekening gebracht te worden aan de koper. Tevens dient de accijns dan betaald te worden in het land van bestemming.
Wat mij nog het meeste bezighoudt is het feit dat de btw die in het buitenland afgedragen moet worden alleen maar geincasseerd kan worden door de buitenlandse belastingdiensten. De NL fiscus heeft mi geen wettelijke mogelijkheid dit geld te incasseren omdat dit geld hen wettelijk gezien niet toekomt. Een gigantische btw fraude ligt hier toch wel op de loer, lijkt mij....
Wellicht handig om de europarlementarier waar je op gestemd hebt eens te verwittigen van deze regels.
Lastig te bereiken? Valt wel mee, toen de regels voor luxeproducenten en webwinkels werden veranderd heb ik Sophie in 't Veld via Twitter benaderd. Zij heeft een amendement voor webwinkels ingediend. (Helaas niet gehaald doordat de conservatieve en de socialistische fractie het amendement niet hebben gesteund).
Dus: - Er van uitgaande dat de lezers van Twinkle een normale afspiegeling van de Nederlandse samenleving zijn - En iedereen zijn of haar parlementslid benaderd - Dan bereiken we de grote liberale, conservatieve en socialistische fracties en ook de wat kleinere fracties.
Wellicht verandert er dan iets!
Bedankt voor deze uiteenzetting. Weet iemand of er al concrete plannen zijn vanuit de overheid/belastingdienst om bovenstaand te vereenvoudigen? Dit is te bizar.
Bedankt.
Groet, Bob.
@Bob
Zover ik weet niet. Sterker nog, de Belgische fiscus is zelfs begonnen met het innen van btw bij Nederlandse wijnshops. Tot grote verrassing van deze wijnshops kan ik je vertellen. Wat ik begrepen heb van de Nederlandse Belastingdienst dat men nav de Belgische actie bezig is te onderzoeken hoe btw van buitenlandse wijnshops geind kan worden. En als het eenmaal begint, dan sta ik niet te kijken als dit een lawine-effect veroorzaakt.
mvg, Ralph Michels
Het artikel stelt: "Van de vele duizenden afstandverkopers van wijn in Europa zijn er zover ik weet maar twee die deze EU-regels correct uitvoeren."
Als dropshipper lijkt het me interessant te weten wie dat zijn zodat ik orders door hen kan laten afhandelen. Zij worden dan tegelijkertijd beloond voor het wel goed regelen van dit fiscale monster.
Kunt u mij de namen van die partijen geven?
Bij voorbaat dank.
Met vriendelijke groet, Bob
@Bob
Voor jou maakt dat niet uit. Als jij de verkopende partij bent, ben jij degene die het goed geregeld moet hebben. NIet de partij die de wijn verstuurd uit zijn warehouse naar jouw klant. JIj gaat immers de transactie aan met de consument.
Bedankt voor dit heldere stuk. ik had al eerder zoiets gehoord maar dit is zo achterlijk dat ik het eerst niet kon geloven.
De vraag voor mij is nu wat wordt verstaan onder het "zelf regelen" van het vervoer van de particulier? Als die betaalt voor de verzending van een doos wijn, is hij dan ook opdrachtgever cq de gene die het regelt? Dus als je op de factuur de kosten zet met als omschrijving
transportkosten in uw opdracht?
En wat als die particulier verzoekt aan mijn vaste transporteur om een doos op te halen en bij hem te bezorgen? En dan ook als ik die kostne bij mij op de verzamelfactuur komen (die ik wel doorbereken)?
Dus: wat wordt verstaan onder het "verzorgen van het vervoer": doe ik dat alleen als ik ze zelf breng, of ook in andere gevallen en welke dan?
Hoop dat je hier ook meer van weet. Alvast bedankt....
@A.Borsboom
Als de opdrachtgever (de consument) het transport zelf regelt, betekent ook dat deze persoon de vervoerder ZELF verzoekt de spullen bij de merchant af te halen. Aangezien hij de opdrachtgever is, krijgt hij ook de rekening van de vervoerder en dient deze dan ook zelf te betalen.
Dat is hetzelfde als je het helemaal zelf komt ophalen. Alleen, nu doet iemand anders dat in opdracht van jou: een vriend, een neef of in dit geval een professioneel vervoerder
Je kan er dus alleen onderuit komen, als iemand het komt ophalen of iemand het laat ophalen en daar zelf opdrachtgever voor is. De fiscus zal van je verlangen dat je kan overleggen aan wie je de order hebt overhandigd:
1) de klant (of iemand in zijn naam),
2) de vervoerder van de klant
3) de vervoerder van jou
Geval 1 en 2, dan bereken je de BTW van NL. In geval 3, bereken je de BTW van het land van bestemming
Echter, 1 en 2 zijn bijna niet te regelen. Optie 2 is zeer klantonvriendelijk en optie 1 is ook erg lastig. Je hebt dan alleen een escape MET slijtersvergunning en een factuur ZONDER bezorgkosten. Dan kan je namelijk altijd stellen dat je klanten het opgehaald hebben. Het is alleen wat ongeloofwaardig als je klanten hebt uit zuid Duitsland, Wallonie, laat staan, UK, Denemarken, etc.
Kortom, bijna ondoenlijk om hier onderuit te komen.
Succes
@Ralph: Een transporteur meldde mij het volgende:
"Wanneer de klant betaalt voor het transport is deze in principe de opdrachtgever. Als je dus op de site "transportopdracht in naam van de klant" zet en zij moeten dit aanvinken, is de klant dus de opdrachtgever. Jij wordt dan alleen gevraagd het af te handelen. Volgens mij maakt het juridisch niets uit hoe de betaling verloopt, zeker niet als het als apart bedrag op de factuur staat als doorbetaling aan het transport bedrijf. Een betaling staat juridisch los van een koop of overdracht."
Oftewel: als je de klant laat vragen om namens hem het transport te regelen, en de daadwerkelijke kosten opvoert en namens hem betaalt, zou het wel goed gaan. Maar dat zegt een vervoerder die geen jurist is. Klopt het op zich wat ze gezegd hebben?
Je schrijft het zelf al: jij regelt ook hier weer het transport. De wetgever zegt, als de merchant het vervoer regelt dan geldt het bestemmingsland beginsel. Regelt de consument het, dan geldt het land van oorsprong