Donderdag 4 juni 2009

11627 keer gelezen4 x gereageerd

15 manieren om het succes van je website te meten

Gastblogger

15 manieren om het succes van je website te meten

Hoe meet je het succes van je website als veel oude methoden niet meer toereikend zijn? De tijd dat je gemakkelijk en met eenvoudige tools het succes van je website kon meten is voorbij. Marketingmanagers eisen veel meer gegevens dan alleen posities en bezoekersaantallen. Gelukkig bieden nieuwe analytics tools de mogelijkheid meer details zichtbaar te maken.

Door: gastblogger Peter van der Laan

Waarom zou je†nog posities in zoekmachines meten als deze veranderen per gebruiker, per computer en per locatie door personalisatie en localisatie van de zoekresultaten door Google of andere zoekmachines? Waarom zou je nog letten op de PageRank van een site, als Google zelf aangeeft dat PageRank slechts ťťn van de†tweehonderd elementen is waar een site op wordt beoordeeld? Waarom zou je je nog richten op het binnenhalen van bezoekers, nu dit supereenvoudig is geworden met sites als Twitter, Digg en Nijij.nl?

Hieronder een overzicht van 15 factoren die meer inzicht verschaffen in het succes van je website. Ze zijn onderverdeel in financiŽle, usability- en sociale netwerkfactoren.

FINANCI√čLE FACTOREN
Mensen die zakendoen op het internet zijn uiteindelijk maar geÔnteresseerd in ťťn ding: hoeveel levert het me op?

Conversies
De beste methode om het succes van je site te meten is het tellen van het aantal conversies. Alle vormen van klantinteractie kun je op deze manier inzichtelijk maken, zodat je meteen een totaalbeeld hebt.

ROI
ROI (return on investment): als je 1.500,- euro†investeert in je website en je verdient hiermee 3.000,- euro, dan is je ROI 200 procent.†Bereken de kosten en de opbrengsten van je campagne en je weet wat je ROI is.

Aantal verkopen
Soms is het lastig om de ROI te bepalen. Hoe definieer je 'investering' precies? Is bijvoorbeeld het lezen van vakliteratuur, het aanwezig zijn op congressen en beurzen, of het meedoen aan sociale netwerksites ook een investering? Of tel je alleen het werk gespendeerd aan de site mee? Het meten van het aantal verkopen is voor veel webwinkels veel gemakkelijker: meer verkopen staat gelijk aan bijvoorbeeld een goede campagne.

Aantal leads
Als je niet rechtstreeks iets verkoopt via je site, maar wilt dat bezoekers contact met je opnemen, kun je het aantal leads meten. Een campagne die je 50 leads bezorgt, is beter dan een campagne†die je honderdduizend bezoekers heeft opgeleverd, maar niet ťťn potentiŽle klant.

Abonnees
Net als verkopen en leads, kun je ervoor kiezen het aantal abonnees op bijvoorbeeld rss-feeds of nieuwsbrieven afzonderlijk te meten. De abonnees van je website zijn de belangrijkste groep bezoekers: het zijn geÔnteresseerde, potentiŽle klanten die de moeite nemen je site regelmatig te bezoeken.

USABILITY FACTOREN
Niet voor elke site is het relevant de winst, het aantal verkopen of leads te meten. Wel kun je van iedere site het gebruiksgemak meten. Veel sites besteden nog steeds veel geld en tijd aan 'er mooi uitzien'. Het gebruik van extra's als AJAX en Flash zorgt weliswaar voor een geliktere site, maar dat†is niet maatgevend voor het succes van je site. Gebruiksvriendelijkheid daarentegen bepaalt of een bezoeker zijn aankoop kan doen of niet. Hoe meet je usability?

Terugkerende bezoekers
Het moge duidelijk zijn: alleen terugkerende bezoekers vinden je site ťcht goed. Dus hoe meer er terugkomen, hoe succesvoller je bent. Als je het goed doet, zul je op een gegeven moment zien dat je terugkerende bezoekers de grootste bron van bezoek zijn voor je site.

Pagina's per bezoek
Hoe meer pagina's er worden bekeken per bezoek, hoe interessanter de site is. Een ratio van 1:1 is slecht, tenzij je een perfecte landingpage hebt waar mensen op de eerste pagina al besluiten te kopen.

Tijd besteed per pagina
De tijd die een bezoeker besteedt op je pagina's kun je op verschillende manieren interpreteren, maar je kunt er ook uit afleiden of je bezoekers de pagina alleen scannen of daadwerkelijk je tekst lezen.

Weigeringspercentage
Het weigeringspercentage is ťťn van de belangrijkste usability-factoren om te meten. Het weigeringspercentage laat zien hoeveel bezoekers meteen na binnenkomst op de site weer weg te gaan. 100 bezoekers uit Google op positie nummer 1 met een weigeringspercentage van 95 procent†betekend dat 5 bezoekers je site daadwerkelijk hebben bekeken.

Een site met minder bezoekers, maar een lage bounce rate is dus succesvoller dan een blind verkeersgenererende site. Kwalitatief, geÔnteresseerd verkeer is de sleutel tot een succesvolle site.

Winkelwagen verlatingspercentage
Winkelwagentjes en formulieren zijn de meest belangrijke elementen van een website. Hier gebeurt de daadwerkelijke verkoop. Stel je eens een supermarkt voor waar meer dan de helft van de klanten hun karretjes halfvol ergens in de winkel laten staan en naar de parkeerplaats lopen. Als je inzicht hebt in het bestelproces kun je achterhalen waarom mensen besluiten niet te kopen, terwijl ze wel al hun keuze op jouw site hadden laten vallen. Pas dit aan en begin met geld verdienen.

Eyetracking
Het uitvoeren van een eyetracking-onderzoek is wat moeilijker te realiseren dan het 'gewoon' meten van je sitegebruik. Je hebt hier professionals voor nodig. Een eyetracking/onderzoek laat zien of de inrichting van je site aansluit bij de boodschap die je wilt overbrengen. Kort gezegd: zien je bezoekers wel waar je producten staan? Als je volledig afhankelijk bent van je site is zoīn onderzoek sterk aan te raden.

SOCIALE NETWERKFACTOREN
Dit is het tijdperk van sociale media. Sites als Hyves, LinkedIn en†Twitter zijn immens populair. Je kunt dus niet meer vertrouwen op je eigen investeringen in je website. Je zult moeten achterhalen wat je potentiŽle klanten willen en wat ze over jouw site zeggen. Er zijn honderden manieren om sociale media in te zetten en te meten, hieronder staan de meest gemakkelijke.

Bookmarks op delicious of stumbleupon
Een site met honderd bookmarks op Delicious of Stumbleupon zal wel niet slecht zijn, toch? Een site zonder bookmarks, op welke site dan ook, kan dan toch niet worden gezien als succesvol.

Posts op sociale netwerksites
Als je denkt dat tienduizenden bezoekers het ultieme bewijs†vormen dat je site populair is, heb je het mis. Dit vertelt je alleen dat je je site goed op orde hebt, een mooie campagne voert en aantrekkelijke producten verkoopt. Wat het niet zegt, is of je een populaire site bent. Genoemd worden op sociale netwerken zegt dit wel. Hoe meer je genoemd wordt in profielen, blogs, nieuwsitems, hoe populairder je bent.

Tweets (Twitter vermeldingen)
Genoemd worden op Twitter is een ťcht succes! Op Twitter praten mensen alleen met mensen binnen hun eigen netwerk en alleen dingen die ze echt interessant vinden worden gecommuniceerd naar het netwerk. 2 of 3 links op Twitter vertegenwoordigen een grote populariteit.

Gespecialiseerde netwerk sites
Elke branche heeft z'n eigen sociale autoriteit op het internet. Webwinkeliers ontmoeten elkaar op Twinklemagazine.nl en†marketeers gaan bijvoorbeeld naar Marketingfacts.nl.†Vermeldingen op deze plaatsen geven blijk van autoriteit.

Peter van der Laan is eigenaar-directeur van Moovio Marketing.


0

Onderwerp(en) & tags voor dit artikel:

- Social media marketing (Marketing)
- Webanalytics (Marketing)



Er is op dit moment 4 keer gereageerd op:
15 manieren om het succes van je website te meten
  1. Phan op zaterdag 6 juni, 2009 om 23:27

    Het kan een ingewikkeld verhaal worden, maar als iemand voor een website slechts 249,- euro heeft betaald en daarmee haalde hij slechts een klant extra binnen en die betaalde voor zijn diensten 500,- euro. Heeft hij dan succes met zijn website?

  2. Peter van der Laan - Moovio.nl op maandag 8 juni, 2009 om 15:16

    Phan, dit is nu een goed voorbeeld van ROI: je geeft ‚ā¨249,- uit en je onvangt ‚ā¨500,-: Een ROI van bijna 201%.

    Met deze website heb je je investering terugverdiend en geld overgehouden.

  3. Phan op maandag 8 juni, 2009 om 23:33

    Peter,

    Theoretisch heb jij gelijk ... ;) IK weet niet hoeveel tijd de klant heeft geinvesteerd om bv. de teksten te schrijven en de foto's te maken. Als het 4 weken heeft gekost, is het verstandig om het toch niet te doen ;)) ... ;((

    Phan http://www.7x24webdesign.nl

  4. Ben op vrijdag 26 juni, 2009 om 15:31

    Hoi Peter,

    Je schrijft in je artikel dat een als iemand 1500 euro investeert en vervolgens 3000 euro verdient, deze persoon een ROI van 200% heeft. Dat is een iets te positieve voorstelling van zaken.

    ROI bereken je alsvolgt: ROI = (inkomen - investering) / investering * 100

    In bovengenoemde voorbeeld is de ROI dus 'slechts' 100%. Phan heeft dus ook geen ROI van 201% maar van 101%. Nog steeds niet slecht natuurlijk ;)


Laat een reactie achter:









Code (zie plaatje hierboven)



Uw reactie wordt onder bovengenoemd artikel geplaatst. De redactie van Twinkle behoudt zich het recht voor om reacties te verwijderen in geval ze niet ter zake doen, commercieel of kwetsend zijn. Alle reacties zijn te allen tijde voor verantwoordelijkheid van de inzender.