Twinkle | Digital Commerce

Online non-food groeit 35 procent vs 0,6 procent offline

2017-11-08
170130
  • 1:28

Gisterochtend maakten we de omzet cijfers bekend voor online consumentenbestedingen. Die zijn uitgekomen op 4,85 miljard, een groei van 24% in vergelijking met 2007. Opvallendste cijfer vind ik de groei van online non-food. Die bedroeg liefst 35% en is meer dan opvallend, zeker als je dit ook nog vergelijkt met de 0,6% groei van non-food in de winkelstraat (bron: CBS).

Het afgelopen jaar is het aantal bestellingen voor substantieel toegenomen met 17% naar gemiddeld 5,3 bestellingen per persoon. Dit heeft ook gezorgd voor een stijging in het gemiddeld besteed bedrag per online consument van 16% naar 618. Ander opvallend cijfer is het aantal nieuwe online shoppers in 2008, dat waren er maar liefst 1 miljoen!

Het succes van online shoppen wordt mede veroorzaakt door de grote tevredenheid onder de online shoppers. De tevredenheid is al vele jaren constant en hoog. Van de online kopers is 96% (zeer) tevreden over de laatste online aankoop. Het gemak van thuis bestellen is voor de meerderheid van de kopers het belangrijkste voordeel. Daarnaast zijn er steeds meer consumenten die geen belemmeringen zien ten aanzien van online kopen. Een derde van de online kopers geeft aan dat ze helemaal geen nadelen meer zien aan het online shoppen.

Voor 2009 verwachten Blauw Research en Thuiswinkel.org wederom een forse omzetstijging, ondanks de economische crisis en een dalend consumentenvertrouwen. Consumenten zullen vaker het web gebruiken voor hun aankopen en meer en vaker online gaan bestellen. In 2009 verwachten we dat de online consumentenbestedingen zullen gaan uitkomen op circa 6 miljard."

Thuiswinkel Markt Monitor 2008

Omzetontwikkeling online consumentenbestedingen in miljoenen euro's per jaar:

1998

41

1999

147

2000

312

2001

527

2002

937

2003

1.237

2004

1.678

2005

2.210

2006

2.820

2007

3.898

2008

4.848