Twinkle | Digital Commerce

De consument aan het werk

2017-05-26
  • 2:04

Zojuist plofte een persbericht van Redesignme.org in mijn mailbox. Een mooi staaltje (onbedoeld?) crowdsourcen. Producenten moeten de site in ieder geval goed in de gaten houden voor gratis advies en redesign-tips. Dit iPod-probleem komt me overigens erg bekend voor. En de oplossing is - zoals uit de reacties blijkt - vrij simpel.

Persbericht:

Nieuwe website over gebruiksgemak producten

Wie kent het niet.. de afstandsbediening die door de kamer vliegt omdat deze niet doet wat je wilt, de moed die je in de schoenen zakt bij het zien van de dikke handleiding bij een zojuist aangeschaft apparaat of de frustratie als je een ticket wil kopen bij een automaat.

In navolging van de week van de democratie en aan de vooravond van de Dutch Design Week is vandaag de verfrissende website RedesignMe.org gelanceerd. De site geeft consumenten een platform voor hun frustraties en problemen bij het bedienen van hedendaagse complexe apparaten.

Moderne elektronische producten, zoals bijvoorbeeld mobiele telefoons, worden met steeds meer functies uitgerust en worden daardoor complexer en steeds moeilijker te bedienen. Maar ook in de openbare ruimte, zoals bij het betalen van parkeergeld of bij de koffieautomaat lopen mensen vaak tegen onduidelijke situaties aan.

Niet alleen klagen, maar ook actief deelnemen

Redesignme.org geeft de consument een gezicht in een YouTube-achtige omgeving. Zelfgemaakte videobeelden en fotos over hun omgang met producten spelen een centrale rol op de site. Het unieke is dat mensen zelf adviezen en voorstellen voor verbetering kunnen uitbrengen. Bijvoorbeeld door middel van schetsen die men kan maken met het op de site aanwezige tekengereedschap. Bovendien kunnen bezoekers elkaars inzendingen van commentaar voorzien, beoordelen en herontwerpen. Ook zaken als duurzaamheid en de maatschappelijke impact van sommige slechte ontwerpen, bijvoorbeeld in de medische wereld, kunnen onderdeel zijn van discussie.

Stichting

De website is een initiatief van Stichting RedesignMe. De doelstelling van deze stichting is om producenten inzicht te verschaffen over wat er met hun producten gebeurt zodra deze de winkels hebben verlaten. Omdat producenten vaak technologie- en winstgedreven zijn, gaat de problematiek bij het gebruik van hun producten vaak aan hen voorbij. De producten worden slecht of onvoldoende getest. Bovendien bestaat er nog steeds een flinke kloof tussen producenten en consumenten. Feedback en oplossingen van klanten liggen echter voor het oprapen., aldus oprichter Maxim Schram. Via de site willen we die de kloof verkleinen. Om mensen aan te sporen echt iets te doen met hun ideeën willen we iedere maand een prijs uitloven voor de beste oplossing. Vervolgens benaderen wij de producenten om iets te doen met de problematiek rondom hun product..

Dutch Design Week

Stichting RedesignMe richt tijdens de Dutch Design Week in Eindhoven (20 tot en met 28 oktober 2007, locatie Strijp-S) een speciale stand in om het initiatief te promoten. Geïnteresseerden kunnen er ideeën uitwisselen met product- en interaction designers.