Twinkle | Digital Commerce

Google Shopping: dit is pas het begin (deel 2)

2017-05-27
180101
  • 1:50

Google investeert flink in zijn Shopping-oplossing. Deze advertenties zijn steeds dominanter geworden in de zoekresultaten. In dit tweede deel van een drieluik over Google - en Shopping in het bijzonder - een beschrijving van feedback uit Google Shopping.

Tekst: Mark van Werven

Google geeft gebruikers van Google Shopping feedback over de producten die zij aanbieden. Via Google Shopping Insight kan in de Verenigde Staten getoond worden waar mensen zoeken naar welke producten.

Een stap die Google al eerder zette en ook voor Nederlandse aanbieders beschikbaar is, is de informatie  waarbij Google per productcategorie aangeeft wat de honderd populairste producten zijn die de retailer zelf nog niet heeft opgenomen in het aanbod van de feed. Daarbij worden meteen benchmarkgegevens meegegeven over het prijsniveau dat andere aanbieders hanteren.

Natuurlijk zijn dergelijke overzichten handig, maar de concurrentie kan ze ook ontvangen. Per saldo betekent het dus nog meer transparantie in de markt en grotere concurrentie. Wat zou er gebeuren als Google voor elk product de prijsinformatie van concurrenten zou prijsgeven? Die informatie heeft Google al. De transparantie zou nog groter worden. Vraag is wel in hoeverre Google daar zelf ook baat bij heeft. Meer transparantie betekent nog scherpere prijsconcurrentie, meer retailers die 'omvallen' en daarmee dus uiteindelijk ook minder adverteerders die kunnen adverteren via Google.

Feedback via het assortimentsrapport binnen het Merchant Centre

Feedback van en richting fabrikanten
Google heeft baat bij goede informatie over producten. Via retailers die informatie aanbieden in productfeeds beschikt Google al over veel informatie.

Maar Google betrekt ook graag de fabrikanten van producten om informatie binnen Google beter te krijgen. In de Verenigde Staten is Google begonnen met het openstellen van een Manufacturer Centre. Fabrikanten kunnen daar de productinformatie verrijken. Google kan op die manier weer betere informatie richting consumenten geven.

Google geeft ook feedback aan fabrikanten over welke producten binnen Google veel gezocht worden en in welke mate mensen ook doorklikken op deze producten. Op die manier bestaat er een extra stimulans om de productinformatie steeds verder te verbeteren.

Dit artikel is het tweede deel van een drieluik over Google Shopping. Lees ook het eerste deel over vernieuwingen in zoekresultaten.

Mark van Werven is directeur van ADchieve.