Twinkle | Digital Commerce

Verhoog uw omzet uit affiliatemarketing: 6 tips

2017-05-28
180101
  • 3:16
Een affiliateprogramma kan een belangrijk aandeel hebben binnen uw marketingmix en zorgen voor een significante bijdrage aan uw omzet. Wat is er nodig om structureel meer omzet te behalen uit uw affiliatemarketingcampagne? In dit artikel zes tips.

Tekst: Remco van de Kamp

1. Bouw een relatie op met uw (top)publishers
Ook in affiliatemarketing geldt het Pareto-principe. Ook wel de 80-20-regel genoemd. 80 procent van de gerealiseerde omzet wordt door 20 procent van de publishers behaald. De andere 20 procent wordt door 80 procent van de overige publishers gegenereerd.

De publishers die voor u het grootste gedeelte van de omzet genereren vormen de belangrijkste doelgroep. Het is van belang om een goede relatie met deze publishers op te bouwen. Zij kunnen veel voor u betekenen en eventueel zijn er meer mogelijkheden bij deze publishers voor het genereren van omzet. Dit kan bijvoorbeeld zijn door een hogere bannerpositie op de website. Of de publisher heeft nog meer sites waar u een bannerpositie op kunt krijgen. Ook kan de publisher over een e-maildatabase beschikken, waar uw propositie mee kan in de nieuwsbrief. Achter deze extra mogelijkheden komt u alleen wanneer er direct contact is met de publisher.

2. (Pro)actief campagnemanagement
Een affiliatecampagne starten bij een affiliatenetwerk en wachten tot het programma vanzelf gaat presteren? Dat werkt niet. Proactief campagnemanagement is vereist om er een succes van te maken. De campagne proactief beheren betekent het continu scouten van en contact leggen met publishers, het opstellen van marketingcampagnes (bijvoorbeeld: 10 procent korting, online koopavond, kortingsbonnen), het openstellen van marketingmateriaal en het wegzetten van nieuwsberichten bij de netwerken. Hierdoor blijven publishers enthousiast en op de hoogte van de laatste ontwikkelingen rond uw shop.

3. Transacties keuren
Het is vaak een klus die blijft liggen en niet leuk is; transacties keuren. Adverteerders keuren leads meestal niet vaker dan één keer per maand (of nog minder). Dit is een van de grootste ergernissen van publishers. Vaak willen publishers weten wat er aan het einde van de streep overblijft. Publishers maken vaak hoge kosten en dan kan er pas na 1,5 maand inzichtelijk worden gemaakt of er ook geld wordt verdiend. Keur uw transacties daarom zo snel mogelijk. Eén keer per week is een mooie norm. Uiteraard is het niet voor elke organisatie mogelijk om dit op zo’n korte termijn te realiseren. Communiceer dat in uw programmavoorwaarden. Hier kunnen publishers dan rekening mee houden.

4. Betaal uw facturen op tijd of werk met pre-payment
Zoals eerder in dit artikel werd aangehaald maken publishers vaak hoge kosten voor het realiseren van uw doelstellingen. Publishers willen zo snel mogelijk geld terug op de rekening hebben, zodat de marketingactiviteiten kunnen blijven draaien. Dit is niet alleen voor de publisher van belang, maar ook voor uw programma. Indien u werkt met pre-payment via een affiliatenetwerk, dan krijgt de publisher (na goedkeuring van de leads of sales) snel uitbetaald. Kiest u ervoor om op factuur te betalen? Betaal uw facturen dan op tijd. De publisher krijgt pas uitbetaald nadat het netwerk uw betaling heeft ontvangen. Door deze manier van werken kan het voorkomen dat de publisher een betaling pas 4 maanden nadat de sale of lead is gezet ontvangt.

5. Promoot uw campagne
Maak niet alleen via de netwerken bekend dat uw affiliateprogramma actief is. Er zijn meerdere affiliatefora en websites waar u zich kunt aanmelden. Daarnaast kunt u gebruik maken van uw eigen kanalen. Maak bijvoorbeeld een affiliatemarketingpagina aan op uw website. Leg daarop uit wat affiliatemarketing inhoud en welke commissies publishers kunnen verdienen door uw aanbod te promoten.

Figuur 1: affiliatemarketingpagina

6. Blijf optimaliseren
Loopt uw programma (nog) niet naar wens? Slaat uw programma niet aan? Blijf continu optimaliseren. Bekijk uw statistieken en optimaliseer aan de hand van uw cijfers. Het kan zijn dat uw verdienmodel voor de publishers niet aansluit bij de concurrentie of dat u nog niet de juiste publishers heeft aangesloten binnen uw programma. Heeft u wel veel traffic vanuit uw publishers, maar geen sales? Bekijk dan eens de mogelijkheden voor optimalisatie op uw website. Ook dit komt ten goede aan uw affiliateprogramma en levert uiteindelijke een hogere omzet.

Remco van de Kamp is Sr. performance consultant bij Resolution.