Twinkle | Digital Commerce

Spreek de taal van uw doelgroep

2017-11-09
  • 3:48

Hoe komt u erachter welke zoektermen u het beste in uw webteksten kunt opnemen? Hiervoor kunt u een zoektermanalyse toepassen. Die geeft aan wat de beste zoektermen zijn voor uw website en hoe u dus zo goed mogelijk kunt inspelen op de zoekvraag van uw doelgroep.

Tekst: Paul Aelen, Tom Smits en Judith Nissen

Op een verjaardagsfeestje vertelt een webwinkeleigenaar vol trots: 'Als je in Google zoekt op 'superblitse waterkoker van 600 watt', dan staat mijn webshop bovenaan de resultaten!' Op de vraag hoeveel mensen daadwerkelijk via die zoekterm op zijn website waren gekomen, blijft hij het antwoord schuldig. Hij krijgt het advies om zich op de term 'porsche design waterkoker' te richten. Twee maanden later is zijn omzet verviervoudigd. Dit is zomaar een voorbeeld om te laten zien waarom het belangrijk is dat u de juiste zoektermen kiest, gericht op de doelgroep. Een ander voorbeeld: een bekende fabrikant van huishoudelijke apparaten vermeldt overal op zijn website dat hij 'wasautomaten' verkoopt. Het aantal mensen dat op zoek is naar een 'wasmachine' is echter 150 maal hoger dan het aantal mensen dat een 'wasautomaat' zoekt. Reken maar uit hoeveel potentiële klanten hij op jaarbasis misloopt.

Door middel van een zoektermanalyse komt u erachter hoe - met welke zoektermen - uw doelgroep zoekt. Wanneer u deze zoektermen op de juiste wijze toepast op uw website, zal deze vaker in de zoekresultaten terugkomen en dus indirect meer relevant bezoek naar de website creëren.

Stappenplan zoektermanalyse
Hoe pakt u een zoektermanalyse aan? Allereerst is het belangrijk om uw doelgroep te (leren) kennen. Deze doelgroep kan een bepaald jargon hanteren. Wellicht gebruiken technische reparateurs juist wel de term 'wasautomaat' om op zoek te gaan naar een technische handleiding van de Miele W3825. In dat geval zou het verstandig zijn om op de pagina met deze handleidingen juist de term 'wasautomaat' te gebruiken in plaats van 'wasmachine'. Daarnaast kan het bekijken van de website van de concurrent waardevolle informatie opleveren. Welke termen gebruiken zij en wat hebben zij voor teksten op de website staan?

Schrijf vervolgens zoveel mogelijk woorden op die in de buurt komen van het specifieke product waar u op gevonden wilt worden. Heeft u toevallig ook een Google AdWords-campagne lopen? Vul dan de lijst aan met veelgebruikte of goed converterende zoekwoorden uit uw AdWords-campagne. Pak ook de webstatistieken van uw website erbij. Bekijk via welke zoektermen bezoekers op uw website binnenkomen of welke termen men gebruikt in de zoekfunctie op uw website. Voeg deze ook toe aan de lijst.

Om inzicht te krijgen op welk van deze woorden het meest gezocht wordt, kunt u de keyword suggestion tool van Google gebruiken; oorspronkelijk bedoeld door Google om te helpen met het adviseren van zoektermen voor uw AdWords-campagne, maar tevens prima bruikbaar voor u als webwinkelier om inzicht te krijgen in woorden met een hoog zoekvolume. Ook geeft deze tool vaak nog een lijst met suggesties die in de buurt komen van de door u ingevoerde woorden. Daarnaast heeft Google in 2008 Insights for Search geïntroduceerd. Met deze tool kunt u zelfs de verschillen in zoekvolume tussen verschillende provincies achterhalen. En zo wordt de lijst met woorden alsmaar langer.

Let op de concurrent
De beste zoekterm is niet per definitie de term met het hoogste zoekvolume, want er bestaat ook nog zoiets als concurrentie. Wanneer u zich wilt begeven op de markt van hypotheken dan kunt u zich voorstellen dat er veel concurrentie is op de zoekterm 'hypotheek'. Het wordt interessanter wanneer u een tweede woord toevoegt. Door het verschil in zoekvolumes te bekijken tussen 'hypotheek afsluiten', 'hypotheek sluiten' en 'hypotheek aanvragen' kan de keuze wellicht snel gemaakt zijn.

De zoektermen verwerken
Vervolgens verwerkt u de beste zoektermen die u heeft gevonden, op uw webpagina's. Doe dat op alle mogelijke plaatsen: verwerk de zoekterm in de zogenoemde metatags, plaats de zoektermen in de tekst, enzovoort. Op deze manier sluit de pagina beter aan bij datgene waarnaar uw doelgroep op zoek is.

Het uiteindelijke resultaat
Al met al is het onderzoeken, analyseren en verwerken van zoektermen een tijdrovende klus als u het goed wilt doen. Want het gaat natuurlijk niet alleen om het optimaliseren van de homepage, maar juist om al die achterliggende (product)pagina's. Een specialist kan u hierbij helpen, door bijvoorbeeld het verwachte effect van het herschrijven van de pagina's te berekenen. Zo weet u precies wat het u uiteindelijk op zal leveren.

Als u dit alles op de juiste wijze analyseert en uitvoert, dan zult u zien dat u (veel) betere resultaten haalt. U komt maximaal in de zoekresultaten naar boven op het moment dat uw (potentiële) klant naar u op zoek is.

De drie auteurs werken allen voor Checkit. Paul Aelen is medeoprichter, Tom Smits Search Engine Ranking Consultant en Judith Nissen is er Marketing Communicatie Adviseur. Checkit is onderdeel van Isobar, het digitale netwerk van Aegis Media.

Dit artikel verscheen eerder in Twinkle 03-2009.